Alfa Lavalilta lämmönvaihtimet maailman ensimmäiselle FLNG-kaasunkeräyslautalle

Maailman johtaviin lämpö-, erotus- ja virtaustekniikkayrityksiin kuuluva Alfa Laval on saanut merkittävän lämmönvaihdin- ja suodatintilauksen Technip Samsung Consortiumilta (TSC). Toimituksen kohteena on Shellin Prelude FLNG -kaasunkeräyslautta (floating liquefied natural gas), joka on maailman ensimmäinen nesteytettyä maakaasua tuottava laitos.

Prelude FLNG:n sijaintipaikka on Australian rannikolta 200 kilometriä länteen. Kyseessä on erittäin mittava hanke. Meren pohjasta kerättävä kaasu otetaan talteen massiiviselle, 488 metriä pitkälle ja 74 metriä leveälle kaasunkeräyslautalle, jossa kaasu käsitellään ja nesteytetään jäähdyttämällä. Lopuksi nesteytetty kaasu varastoidaan ja kuljetetaan loppukohteeseen.

Alfa Laval toimittaa Prelude FLNG:hen laitteet meriveden muuttamiseksi makeaksi vedeksi, jota käytetään höyrystämisessä, prosessikierrossa sekä lautan juomavetenä. Toimitukseen kuuluvat lämmönvaihtimet sekä suodattimet. Merivesikäyttöiset lämmönvaihtimet huolehtivat kaasun nesteytysprosessinaikaisesta jäähdytyksestä.

Uusi kaasunkeräysyksikkö avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia niille maille, jotka ovat kasvattamassa maakaasun osuutta energiantuotannossaan.

”Olemme erittäin ylpeitä siitä, että saamme olla mukana tällaisessa teknologisessa läpimurrossa. Alfa Laval on jo pitkään ollut luotettu kumppani öljy- ja kaasualan suurissa tilauksissa”, Alfa Lavalin konsernijohtaja Lars Renström kertoo.

Taru Nikulainen, viestintäkonsultti, Brunnen Communications Oy, puh. 050 3257 347, taru.nikulainen@brunnen.fi

Teija Lahti, tiedottaja, Alfa Laval Nordic Oy, puh. 09 804 04 624, teija.lahti@alfalaval.com

Alfa Laval

Alfa Laval kuuluu maailman johtaviin yrityksiin lämpö-, erotus- ja virtaustekniikassa. Alfa Lavalin asiakkaiden prosesseja tehostavia laitteita, järjestelmiä ja palveluja käytetään tuotteiden lämmittämiseen, jäähdyttämiseen, erottamiseen ja kuljettamiseen. Asiakkaat edustavat valmistavaa teollisuutta ja toimivat mm. elintarvikkeiden ja juomien, kemikaalien, lääkkeiden, tärkkelyksen, sokerin ja etanolin aloilla. Alfa Lavalin ratkaisuja käytetään myös mm. voimalaitoksissa sekä telakka- ja konepajateollisuudessa, kaivosteollisuudessa, lietteen ja jätevesien käsittelyssä, ilmastointiratkaisuissa sekä jäähdytysjärjestelmissä.

Alfa Laval Nordic on Alfa Lavalin tuotteita, järjestelmiä ja palveluita pohjoismaisilla markkinoilla myyvä yhtiö.

Alfa Lavalilla on toimintaa eri puolilla maailmaa lähes 100 maassa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2011 noin 3,2 miljardia euroa ja henkilöstöä yhtiössä työskentelee 16 000. Alfa Lavalin osake noteerataan OMX:ssä pohjoismaiden suurten yritysten ryhmässä (OMX Nordic Large Cap).

www.alfalaval.com