Alfa Lavalilta lämpöpumppu- ja jäähdytysjärjestelmä maailman kolmanneksi korkeimpaan rakennukseen Koreaan

Maailman johtava lämpö-, erotus- ja virtaustekniikan yritys Alfa Laval toimittaa maailman kolmanneksi korkeimpaan rakennukseen ’Lotte Word Toweriin’ lämpöpumppu- ja jäähdytysjärjestelmän. Vuonna 2015 valmistuva 555 metriä korkea pilvenpiirtäjä sijaitsee Soulissa, Koreassa.

Lotte Word Towerin suunnittelua ovat alusta lähtien ohjanneet ympäristövastuulliset ratkaisut. Kultatason LEED-sertifiointiin tähtäävän pilvenpiirtäjän lämmityksessä hyödynnetään aurinko- ja maalämpöä. Tornin lasisille ulkoseinille asennettavat 2 080 aurinkokennoa tuottavat sähköä ja vähentävät samalla hiilidioksidipäästöjä 62 tonnia vuodessa

Alfa Laval toimittaa varastoituun jäähän perustuvan jäähdytysjärjestelmän. Jäähdytykseen käytettävä jää varastoidaan säiliöihin ja sulatetaan sieltä tarvittaessa. Ratkaisu mahdollistaa pienemmän jäähdyttimen käytön ja pitää pilvenpiirtäjän sisälämpötilan miellyttävänä ympäri vuoden.

”Jäähdytin kuljettaa jäävarastosta peräisin olevaa kylmää vettä rakennuksen sisällä olevaan jäähdytysjärjestelmään. Kuljetus tapahtuu levylämmönvaihtimen kautta. Tämän ratkaisun ansioista jäähdytysjärjestelmän takaisinmaksuaika on hyvin lyhyt. Jäähdytysenergian käyttöä voidaan säätää esimerkiksi yö- ja ruuhka-ajan mukaan. Sähkökustannus on noin 75 % pienempi yöaikaan, mikä tuo merkittävät säästöt”, Alfa Lavalin segmenttipäällikkö Hannu Viikilä kuvailee.

Alfa Laval toimittaa Lotte World Toweriin myös lämpöpumppujärjestelmän, jonka avulla siirretystä maalämmöstä saatu energia käytetään rakennuksen jäähdytys- ja lämmitys käyttöön. Prosessissa

käytetään hyödyksi Han-joen vettä, jota pumpataan lauhduttimen kautta kesäaikaan talon viilennykseen ja höyrystimen kautta talviaikana lämmittämiseen.

”Käyttämällä maalämpöä sekä vesilämpöpumppujärjestelmää voidaan energiankulutusta vähentää
noin 30 % verrattuna markkinoilla oleviin muihin järjestelmiin”, Viikilä sanoo.

Alfa Laval

Alfa Laval kuuluu maailman johtaviin yrityksiin lämpö-, erotus- ja virtaustekniikassa. Alfa Lavalin asiakkaiden prosesseja tehostavia laitteita, järjestelmiä ja palveluja käytetään tuotteiden lämmittämiseen, jäähdyttämiseen, erottamiseen ja kuljettamiseen. Asiakkaat edustavat valmistavaa teollisuutta ja toimivat mm. elintarvikkeiden ja juomien, kemikaalien, lääkkeiden, tärkkelyksen, sokerin ja etanolin aloilla. Alfa Lavalin ratkaisuja käytetään myös mm. voimalaitoksissa sekä telakka- ja konepajateollisuudessa, kaivosteollisuudessa, lietteen ja jätevesien käsittelyssä, ilmastointiratkaisuissa sekä jäähdytysjärjestelmissä.

Alfa Laval Nordic on Alfa Lavalin tuotteita, järjestelmiä ja palveluita pohjoismaisilla markkinoilla myyvä yhtiö.

Alfa Lavalilla on toimintaa eri puolilla maailmaa lähes 100 maassa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2012 noin 3,5 miljardia euroa ja henkilöstöä yhtiössä työskentelee 16 000. Alfa Lavalin osake noteerataan OMX:ssä pohjoismaiden suurten yritysten ryhmässä (OMX Nordic Large Cap).

www.alfalaval.com

Taru Nikulainen, viestintäkonsultti, Brunnen Communications Oy