Axellus ostaa Pharma-Vinci A/S:n

Terveystuotealan markkinajohtaja, norjalainen Axellus-konserni on sopinut Pharma-Vinci A/S:n ostosta. Kaupan myötä Axellus vahvistaa asemaansa apteekkimarkkinoilla kaikissa toimintamaissaan.

Pharma-Vinci kehittää, valmistaa ja markkinoi apteekeissa ja terveystuotekaupoissa myytäviä ravintolisiä ja naisten hyvinvointiin tarkoitettuja tuotteita. Pharma-Vinci on perustettu vuonna 1941. Yrityksen tärkeimmät brändit ovat kalsiumvalmistesarja UniKalk sekä naisten intiimituotesarja Vivag. Yrityksen tuotteita myydään nykyään apteekeissa kaikissa Pohjoismaissa. Vuonna 2011 Pharma-Vincin myynti oli noin 50 miljoonaa DKK ja yritys työllisti 35 ihmistä.

- Yritysoston myötä Axellus vahvistaa asemaansa maissa, joissa meillä on toimintaa, Axellus-kornsenin CEO Stig Ebert Nilssen kertoo.

- Saamme Suomessakin synergiaetuja sekä mahdollisuuksia laajentaa brändisalkkuamme, erityisesti apteekkisektorilla. Axelluksen markkinaosuus terveystuotteissa on tällä hetkellä apteekeissa noin 11,5 % ja päivittäistavarakaupassa noin 42 %, Axellus Oy:n toimitusjohtaja Kari Haapakorva toteaa.

Axellus lunastaa itselleen 100 prosenttia Pharma-Vincin osakkeista, jotka ovat tällä hetkellä kansainvälisten sijoittajien ja yksityishenkilöiden omistuksessa. Osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkisteta. Pharma-Vinci liitetään osaksi Axellusta Tanskassa.

toimitusjohtaja Kari Haapakorva, Axellus Oy, kari.haapakorva@axellus.fi, 040 577 9696

viestintäpäällikkö Susanna Nikko, Axellus Oy, susanna.nikko@axellus.fi, 050 55 17 118

Linkki Axelluksen kuvapankkiin alla:

Axellus-konserni on Norjan johtava terveystuotteiden jakelija ja markkinoija. Vuonna 2011 Axellus-konsernin myynti oli 1,262 miljoonaa NOK ja yritys työllisti 419 henkilöä. Axellus on osa Orkla-konsernia.

Axellus Oy on Suomen johtava terveystuotteiden markkinoija ja alan vastuullinen kehittäjä. Tarjoamme helppokäyttöisiä ja terveyttä edistäviä tuotteita ja palveluita pohjoismaiseen ravitsemusosaamiseemme perustuen. Tuotteemme sopivat kaikille, jotka haluavat pitää huolta omasta ja läheistensä terveydestä. Axellus Oy:n tunnetuimmat tuotemerkit ovat Möller, Nutrilett, Sana-sol, Gerimax ja Ladyvita. Axellus Oy:n liikevaihto on noin 24 milj. euroa ja yritys työllistää 27 henkilöä (2011).

www.axellus.fi.