HYVINKÄÄSTÄ VUODEN PYÖRÄILYKUNTA: WSP TOTEUTTANUT LIIKKUMISEN OHJAUKSEN TOIMENPIDESUUNNITELMAN

Hyvinkää valittiin maaliskuussa 2012 vuoden pyöräilykunnaksi.

Kaupungin yhtenä strategisena tavoitteena on nostaa kävelyn ja pyöräilyn osuutta liikenteessä.

”WSP on ollut jo vuosia mukana erilaisissa kestävää liikkumista edistävissä hankkeissa. Hyvinkäällä teimme ensin liikennejärjestelmäsuunnitelman, jonka yhtenä tavoitteena oli sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävän liikkumisen edistäminen. Osana suunnitelmaa oli liikkumisen ohjauksen käynnistäminen konkreettisten toimenpiteiden avulla”, WSP:n projektipäällikkö Riikka Kallio sanoo.

”Olemme toteuttaneet lukuisia vastaavanlaisia kestävään liikkumiseen tähtääviä hankkeita Suomessa. Esimerkkeinä ovat Vihdin kevyen liikenteen ja ulkoilureittiverkoston kehittämissuunnitelma, Aviapolis-alueen kävely- ja pyöräilyselvitys sekä työpaikkojen kestävän liikkumisen pilottihanke. Referensseinämme on myös Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnitelma. Näissä kaikissa on yhdistynyt WSP:n vankka osaaminen monialaisena kaupunkisuunnittelijana.”

WSP:n Kallion mukaan Hyvinkään kaupunkirakenne on erityisen edullinen kävelyyn ja pyöräilyyn: noin 80 % ihmisistä asuu kolmen kilometrin säteellä keskustasta. Lisäksi kaupungin pyörätieverkosto on kattava.

WSP Finland Oy, projektipäällikkö Riikka Kallio, puh. 040 861 2191,

riikka.kallio(at)wspgroup.fi

WSP Finland on monialainen suomalainen suunnitteluyritys. Tarjoamme kestäviä tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoilupalveluita Suomessa ja kansainvälisesti. Meillä työskentelee 330 asiantuntijaa Helsingissä, Oulussa, Tampereella ja Jyväskylässä.

Näkyvimpiä viime aikojen suunnittelukohteitamme pääkaupunkiseudulla ovat muun muassa Crusellin silta, Kirkkonummi-Kivenlahti -moottoritie, Hakamäentie, Viikin matalaenergiatalo, Meilahden kolmiosairaala sekä useimmat metropolialueen raideliikennehankkeet. Muualla Suomessa kohteitamme ovat muun muassa Metsähallituksen puurakenteinen Pilke-talo Rovaniemellä, Tampereen Niemenrannan alue, Turun Myllysilta, Olkiluodon ydinvoimalaitos sekä lukuisat tuulivoimahankkeet. Kansainvälisestä suunnittelusta eturivin esimerkkejä ovat sillansuunnittelu- sekä kattilansuunnitteluprojektit sellutehtaille ja voimalaitoksiin yli 30 maassa.

WSP Finland kuuluu kansainväliseen WSP Groupiin, jossa työskentelee 9 000 asiantuntijaa 200 toimistossa kuudessa eri maanosassa ja 35 eri maassa. WSP Group on perustettu 1969 ja se on listattu Lontoon pörssiin.