Keräyspaperista pääsee eroon maksutta

Suomalaiset lajittelevat keräyspaperinsa erinomaisesti ja keräys sujuu kodeissa vaivatta ja maksutta. Maksuttomuus johtuu siitä, että paino- ja kirjoituspaperin talteenoton järjestäminen kuuluu paperin tuottajille eli valmistajille ja maahantuojille. Keräyspaperin tuottajavastuuta koskeva laki tuli voimaan syyskuussa 2004.

Paperinkeräys Oy on tuottajien valtuuttama tuottajayhteisö, joka järjestää paperin talteenoton niiden puolesta. Tuottajayhteisöön kuuluu yli 20 paperin valmistajaa tai maahantuojaa.

Vaikka paperinkeräyksen järjestäminen on tuottajayhteisöjen tehtävä, taajamien kerros- ja rivitalojen on hankittava oma astia keräyspaperille. Kiinteistöjen on myös itse huolehdittava muun muassa keräysvälineistä ja keräyspaikan siisteydestä.

- Autamme niin pieniä kuin suuriakin asuinkiinteistöjä pääsemään kotikeräyspaperistaan eroon maksutta koko Suomessa. Järjestämme säiliöiden tyhjennyksen ja annamme kiinteistön käyttöön veloituksetta sopivan keräysvälineen. Vähintään 30 huoneiston kiinteistöt saavat halutessaan ns. syväkeräyssäiliön ja sitä pienemmät kiinteistöt perinteisen, pyörällisen muoviastian, lupaa myyntipäällikkö Juha Salo Paperinkeräys Oy:stä.

Salon mukaan Paperinkeräys sopii kiinteistöjen kanssa keräyssäiliöiden koosta, mallista ja sijoituspaikasta tapauskohtaisesti, ja keräyssäiliö voidaan toimittaa myös yhteiseksi usealle taloyhtiölle.

Haja-asutusalueilla paperi aluekeräyspisteisiin

Omakotitaloilla tai haja-asutusalueilla olevilla kiinteistöillä ei ole velvollisuutta järjestää kiinteistökohtaista paperinkeräystä, mutta niiden asukkaat saavat viedä keräyspaperin ilmaiseksi tuottajayhteisön järjestämiin alueellisiin keräyspisteisiin. Paperinkeräys Oy:llä alueellisia keräyspisteitä on yli 8 000 eri puolella Suomea.

Kotikeräyspaperia on kaikki se paperi, joka tulee kotiin postiluukun tai –laatikon kautta: sanoma- ja aikakauslehdet, kirjekuoret, tulosteet, kopio- ja mainospaperit, esitteet ja muut painotuotteet. Myös puhelin- ja tuoteluettelot, pehmeäkantiset kirjat ja valkoisesta paperista valmistetut paperikassit kelpaavat mukaan.

- Lajitteluohje on sama myös toimistoissa, mutta paperia ja muuta kierrätettävää noudamme toimistokiinteistöjen sisätiloista korvausta vastaan, kertoo Salo.

Myyntipäällikkö Juha Salo, Paperinkeräys Oy, puh. 050 371 0716.

Paperinkeräys on emoyhtiö konsernissa, joka tuottaa kierrätys- ja jätehuoltoalan palveluita ja myy uusioraaka-aineita. Konsernilla on 21 tuotantoyksikköä eri puolilla Suomea. Paperinkeräyksen ja sen tytäryhtiöiden palveluksessa on noin 300 henkilöä, ja konsernin liikevaihto oli viime vuonna 73 miljoonaa euroa.

www.paperinkerays.fi