Lapsuus- ja nuoruusiän nopea kasvu vaatii D-vitamiinia

Lapset ja nuoret tarvitsevat D-vitamiinia kasvuun ja luuston kehittymiseen. D-vitamiinin tarve lisääntyy tilanteissa, joissa kalsiumin tarve on kohonnut, sillä se turvaa luuston tärkeiden rakennusaineiden saannin koko elämän ajan.

– D-vitamiini myös vahvistaa immuunipuolustusjärjestelmää ja vähentää infektiosairauksien riskiä, kertoo erikoislääkäri Eeva Kari.

Joidenkin tutkimusten mukaan seitsemällä kymmenestä kasvuikäisestä ja puolella keski-ikäisistä suomalaisista on D-vitamiinin puutos. Eeva Kari uskoo tätäkin suurempiin lukuihin:

– Pidän arviota liian vähäisenä. Uskon, että lähes kaikilla suomalaisilla on jonkinasteinen D-vitamiinin puutos, Kari sanoo. Lapsuus- ja nuoruusiän nopea kasvu vaatii riittävästi D-vitamiinia. Luukudos on elävää kudosta, joka uusiutuu koko elämän ajan, noin kolmen vuoden välein. Kannattaa myös huomioida, että kalsium tarvitsee aina D-vitamiinia imeytyäkseen.

D-vitamiinivajeen tunnistaminen on haastavaa. Tyypillisesti tilanteeseen osataan puuttua vasta sitten kun jokin puutosoire tulee näkyväksi. Tällöin vaje on kestänyt jo kauan. Vajeen merkkinä on usein osteoporoottiseksi luokiteltava luunmurtuma sekä riisitauti lapsilla ja osteomalasia eli luunpehmennystauti aikuisilla. D-vitamiinin puutteeseen on usein liitetty myös infektioalttius, ientulehdus ja vanhusten kaatuilutaipumus.

Voiko D-vitamiinia sitten saada liikaa?

– Tuskin, sillä paljon suurempi ongelma on vaje, ei liikasaanti. Riskiryhmässä ovat korkeintaan valveutuneet naiset, jotka käyttävät samanaikaisesti lukuisia eri terveystuotteita, mutta unohtavat tarkistaa pitoisuuksien kertymisen. Lisäksi vanhempien tulee valvoa lapsen D-vitamiinin syömistä, ettei lapsi ota itse liiallisia annoksia, Eeva Kari tiivistää.

Tuotteissamme käytetään D3-vitamiinia, joka on elimistölle luontainen D-vitamiinimuoto ja imeytyy paremmin elimistöön kuin D2-vitamiini. Kaikki tuotteemme ovat tutkittuja ja turvallisia ja ne sopivat koko perheelle. Möller-tuotteissa käytetään vain parhaita ja puhtaimpia raaka-aineita ja tehokas, mutta hellävarainen valmistusmenetelmä takaa parhaan mahdollisen lopputuotteen.

• Möller Kalanmaksaöljy: suositeltavassa päiväannoksessa 10 mikrogrammaa D-vitamiinia.
  • Möller Tupla: 10 mikrogrammaa D-vitamiinia.
  • Möller Omega-3 Pikkukalat: 10 mikrogrammaa D-vitamiinia.
  • Sana-sol monivitamiinineste: 7,5 mikrogrammaa D-vitamiinia.
  • Sana-sol pehmeä ja pureskeltava monivitamiinitabletti:5 mikrogrammaa D-vitamiinia.
  • Sana-sol pehmeä ja pureskeltava D-vitamiinitabletti: 10 mikrogrammaa D-vitamiinia.
  • Sana-sol Kalsium + D-vitamiini: 10 mikrogrammaa D-vitamiinia ja kalsiumia 1000 mg:tä.
  • Ladyvita Mama raskautta suunnitteleville, raskaana oleville ja imettäville naisille sisältää 7,5 mikrogrammaa D-vitamiinia. Tuote sisältää myös kalsiumia 800 mg:tä, mikä on erittäin tärkeää raskaana oleville ja imettäville naisille. Sikiö tarvitsee kalsiumia luuston kehittymiseen, lapsi ottaa äidiltä kalsiumia myös imetyksen kautta.

Axellus Oy, viestintäpäällikkö Susanna Nikko, susanna.nikko@axellus.fi, 050 55 17 118

Erikoislääkäri Eeva Kari, 050 40 93 179