Monikansallinen WSP Group ja kanadalainen GENIVAR yhdistyvät

Elokuun 1. päivänä 2012 vahvistui suunnitteluyritysten WSP Groupin ja GENIVARin yhdistyminen. Yritykset muodostavat jatkossa maailman suurimpiin lukeutuvan suunnittelu- ja konsultointiyhtiön.

Maantieteellisiä päällekkäisyyksiä ei kahdella yhtiöllä ole, sillä WSP ja GENIVAR ovat toimineet eri alueilla.

WSP:n ja GENIVARin yhteenlaskettu liikevaihto on noin 1,4 miljardia euroa, ja uuden yhtiön palveluksessa työskentelee 14 500 asiantuntijaa yli 300 eri toimipisteessä kaikissa maanosissa.

Mahdollisuus suomalaisen osaamisen vientiin

”Yhdistyminen tarjoaa meille myös Suomessa paljon uusia mahdollisuuksia. Käytössämme on alan parhaimmistoon kuuluva asiantuntemus, minkä myötä olemme jatkossa entistä tiiviimmin mukana laajoissa ja kansainvälisissä suunnitteluhankkeissa. GENIVARin vankka osaaminen esimerkiksi teollisuus-, kaivos- ja energia-alalla on ainutlaatuista. Toisaalta me voimme viedä heidän maantieteellisille alueilleen omaa erikoisosaamistamme: WSP Finland tunnetaan maailmalla muun muassa kestävän kehityksen yhdyskuntarakentamisesta, silta-, teollisuus- ja liikennesuunnittelusta sekä muotoilun projekteista”, WSP Finlandin toimitusjohtaja Kirsi Hautala kertoo.

”Meillä on selkeä yhteinen strategia ja toimintatapa. Keskitymme jatkossa kansainvälisen verkostomme kehittämiseen sekä yhdistetyn osaamisen täysimittaiseen hyödyntämiseen. WSP:n ja GENIVARIN vahva tase antaa mahdollisuuden vakaaseen kasvuun myös jatkossa”, kertoo uuden yhtiön konsernijohtaja Pierre Shoiry. Shoiry on toiminut tähän saakka GENIVARin konsernijohtajana. WSP:n konsernijohtaja Christopher Cole jatkaa uuden yhtiön hallituksen puheenjohtajana.

toimitusjohtaja Kirsi Hautala, WSP Finland Oy, kirsi.hautala@wspgroup.fi, puh. 040 845 5481.

Monialainen suunnitteluyritys WSP Finland on osa uutta WSP + GENIVAR -yhtiötä. Tarjoamme kestäviä tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoilupalveluja yhdyskunta- ja rakennesuunnitteluun sekä korjausrakentamiseen. Olemme mukana vaativissa suunnitteluhankkeissa sekä Suomessa että kansainvälisesti. 330 asiantuntijaamme työskentelevät Helsingissä, Oulussa, Tampereella ja Jyväskylässä.

WSP Finland tunnetaan merkittävistä palkinnoista ja kunniamaininnoista etenkin kestävän yhdyskuntarakentamisen, silta- ja liikennesuunnittelun sekä muotoilun projekteissa.

Tuoreita ja näkyvimpiä suunnittelukohteitamme ovat Auroran ja Crusellin sillat Helsingissä, Sipoon Sibbesborgin alueen suunnittelu, Kirkkonummi-Kivenlahti-moottoritie, Viikin matalaenergiatalo, Meilahden kolmiosairaala, Oulun Matkakeskus ja Kastellin monitoimitalo sekä useimmat metropolialueen raideliikennehankkeet. Suunnittelumme näkyy myös Metsähallituksen puurakenteisessa Pilke-talossa Rovaniemellä, Tampereen Niemenrannan alueella, Turun Myllysillassa, Olkiluodon ydinvoimalaitoksessa sekä lukuisissa tuulivoimahankkeissa.

Kansainvälisiä referenssejä meillä on yli 30 maasta aina maantieteellisesti vaativista siltasuunnittelukohteista sellutehtaille ja voimalaitoksiin tehtyihin kattilansuunnitteluprojekteihin.

www.wspgroup.fi ja www.wspgroup.com