Novel toimitti Supertietokone Watsonin käyttöjärjestelmän

Ohjelmistoyhtiö Novell on toimittanut IBM:n kehittämään supertietokone Watsoniin käyttöjärjestelmän. Watson päihitti ihmisvastustajat USA:n suosituimmassa tietovisailussa Jeopardyssa tällä viikolla järjestetyssä kolmepäiväisessä ottelussa. Watsonia vastaan asettuivat Jeopardy-mestarit Ken Jennings ja Brad Rutter.

Vaikka Watsonin suoritus ei ollut täysin virheetön, se päihitti ihmisvastustajansa selvin numeroin: kisan päättyessä Watson oli saavuttanut 77 147 dollarin arvosta oikeita vastuksia, kun taas Jenningsin saldo oli 24 000 ja Rutterin 21 600.

Watsoniin on tallennettu yli 200 miljoonaa sivua tietoa ja sen nopeus on 80 teraflopsia. Yksi teraflops on triljoona laskutoimitusta sekunnissa. Watsonin prosessointiteho ja analytiikkaominaisuudet mahdollistavat luonnollisen kielen ymmärtämisen. Watsonin sydämessä on IBM:n DeepQA -ohjelmisto SUSE Linux Enterprise Server 11 -käyttöjärjestelmän päällä.

”SUSE Linux Enterprise -käyttöjärjestelmää on kehitetty vuodesta 1993 lähtien. Watsonin kilpaileminen ihmisiä vastaan Jeopardyssa on merkittävä etappi koko Linuxin historiassa ja IBM:n ja Novellin 20-vuotisessa kumppanuudessa”, Novellin Open Platform Solutions -segmentistä vastaava johtaja Markus Rex sanoo.

Linux-pohjaiset käyttöjärjestelmät ovat jo pitkään dominoineet supertietokoneissa. Maailman 500:n suorituskykyisimmän supertietokoneen joukosta 459:ssä on käyttöjärjestelmänä Linux ja kymmenen kärjestä kuudessa nimenomaan SUSE Linux Enterprise -versio.

toimitusjohtaja Kim Aaltonen, Novell Suomi Oy, puh. 040 756 7929, kim.aaltonen@novell.com

Novell

Novell, Inc. (Nasdaq: NOVL), on johtava älykkään työkuormien hallinnan (Intelligent Workload Management) toimittaja. Asiakkaamme voivat turvallisesti ottaa käyttöön ja hallinnoida tietotekniikan palveluja sekä fyysisissä että virtuaalisissa ja pilviympäristöissä. Autamme vähentämään toiminnan kustannuksia ja IT:n monimutkaisuutta sekä kontrolloimaan riskejä.

Tarjoamme innovatiivisia identiteettien- ja tietoturvan ratkaisuja, järjestelmienhallintaa helpottavia työkaluja, ihmisten välisen yhteistyön tehokkuutta parantavia ratkaisuja ja Linux-pohjaisia käyttöympäristöjä. Yhdessä kansainvälisten ja paikallisten kumppanien kanssa mahdollistamme monimuotoisten IT ympäristöjen yhteensopivuuden niin, että ihmiset ja teknologia toimivat yhtenä.

www.novell.com ja www.novellsuomi.fi