Paperinkeräys ja Stora Enson Anjalankosken tehtaat hiovat materiaalivirtojen uusiokäyttöä

Kierrätys- ja ympäristönhuoltopalveluja valtakunnallisesti tarjoava Paperinkeräys Oy on tiivistänyt yhteistyötä kierrätyspolttoaineiden käytössä ja kehittämisessä Stora Enson kanssa.

Stora Enson Anjalankosken tehtaat ja Paperinkeräyksen tytäryhtiö Hyötypaperi Oy tekevät tiivistä yhteistyötä tehtaiden energiantuotannossa.

”Materiaalivirroille etsitään nyt uusia käyttötarkoituksia kestävän kehityksen hengessä. Energiantuotanto on hyvä vaihtoehto materiaaleille, joita ei voida hyödyntää kierrätyksessä tai uusiokäytössä. Uskon, että tämä ajattelutapa ja siihen liittyvä teknologia kehittyy voimakkaasti lähivuosina”, Stora Enson Anjalankosken tehtaiden energiapäällikkö Teemu Heinänen kertoo.

Esimerkiksi sähkön ja lämmön tuotannon suhde on lajittelematonta yhdyskuntajätettä polttavissa jätteenpolttolaitoksissa vielä melko alhainen. Rinnakkaispolttolaitoksissa, esimerkiksi Stora Enson Anjalankosken tehtaiden voimalaitoksella, sähkön ja lämmön tuotannon suhde on jo korkea.

”Toimitamme kierrätyspolttoainetta Anjalankosken tehtaiden voimalaitokselle. Kierrätyspolttoaine valmistetaan esimerkiksi kaupan ja teollisuuden pakkausjätteistä (muovit, paperit, kartongit). Käsittelemme, seulomme ja murskaamme materiaalin sellaiseksi, että se voidaan toimittaa kierrätyspolttoaineeksi Stora Ensolle”, Hyötypaperi Oy:n toimitusjohtaja Risto Kauppila kertoo.

Kaakkois-Suomessa toimiva Hyötypaperi Oy on Paperinkeräyksen tytäryhtiö.

Kierrätyspolttoaine on ominaisuuksiltaan haastavaa. Se lisää muun muassa kattilarakenteiden korroosioriskiä ja polttoainelinjojen tukoksia. Se tuo haasteita myös päästöjenhallintaan.

”Kierrätyspolttoaineen laatua on tarkkailtava säännöllisesti. Kehitämme myös jatkuvasti koko tuotantoketjun toimintaa, jotta kierrätyspolttoainetta voidaan tehokkaasti käyttää energiantuotannon polttoaineena. Tämän takia on ensiarvoisen tärkeää, että kehitämme toimintaa pitkäjänteisesti materiaalivirtojen vastuullisen osaajan Hyötypaperin kanssa”, Stora Enson Heinänen toteaa.

toimitusjohtaja Risto Kauppila, Hyötypaperi Oy, 0400 344 077, risto.kauppila@hyotypaperi.fi

energiapäällikkö Teemu Heinänen, Stora Enso Anjalankosken tehtaat, puhelin 050 591 5110 teemu.heinanen@storaenso.com

Paperinkeräys-konserni tarjoaa yrityksille ja yhteisöille kattavat ja luotettavat kierrätys- ja ympäristönhuoltopalvelut sekä tuotteet kaikkialla Suomessa. Metsäteollisuuden omistama ja vuonna 1943 perustama Paperinkeräys Oy huolehtii myös keräyspaperin tuottajavastuusta koko maassa.

Konsernin yritykset ostavat, käsittelevät ja myyvät käytettyjä materiaaleja ja tuotteita raaka-aineeksi, energiaksi ja uudelleen käytettäväksi. Materiaali käsitellään 21 tuotantoyksikössä ja myydään muun muassa metsäteollisuudelle. Tuotteet ovat esimerkiksi käytettyjä kuormalavoja ja toimistokalusteita sekä bio- ja kierrätyspolttoaineita.

www.paperinkerays.fi

Stora Enso on paperi-, biomateriaali-, puutuote- ja pakkausteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja.

Konsernin palveluksessa on noin 30 000 henkilöä yli 35 maassa. Stora Enson osakkeet noteerataan Helsingin ja Tukholman arvopaperipörsseissä. Asiakkaita ovat kustantamot, painotalot ja paperitukkurit sekä pakkaus-, puusepän- ja rakennusteollisuus.

www.storaenso.com