Paperinkeräys mukana Tampere-talon ympäristöohjelmassa

Pohjoismaiden suurin kongressi- ja konserttikeskus Tampere-talo tähtää toiminnassaan jätteidensä 100-prosenttiseen hyödyntämiseen. Kierrätys- ja ympäristönhuoltopalveluja valtakunnallisesti tarjoava Paperinkeräys Oy on yhteistyökumppanina mukana toteuttamassa tätä ympäristöohjelmaa jätehuollon osalta.

Tampere-talo tuottaa vuodessa keskimäärin lähes 40 tonnia energiana hyödynnettävää jätettä, noin 34 tonnia biojätettä ja lähes 12 tonnia pahvia ja paperia.

- Kaikki talossa syntyvä jäte lajitellaan.Tällä hetkellä 98,8 prosenttia kokonaisjätemäärästämme saadaan kierrätys- ja hyötykäyttöön. Tavoitteenamme on, ettei kaatopaikalle päätyisi jätteitä lainkaan. Meillä erotellaan kaatopaikka- ja energiajäte, keräyspaperi, valkoinen toimistopaperi, ruskea pahvi, biojäte, pienmetalli, keräyslasi, sähkö- ja elektroniikkaromu, vaaralliset jätteet ja kalusteet. Kierrätyskelvoton jäte hyödynnetään jätteenpolttolaitoksessa lämmöksi ja sähköksi, Tampere-talon kiinteistöpäällikkö Marko Koivisto kertoo.

Paperinkeräys vastaa Tampere-talossa syntyvien jätteiden keräämisestä, kuljettamisesta, raportoinnista ja toiminnan kehittämisestä.

- Olemme panostaneet Tampere-talon jätteen syntypaikkalajitteluun, jotta kerättävä materiaali ohjautuisi ensisijaisesti kierrätettäväksi tai hyötykäyttöön mahdollisimman jouhevasti. Lisäksi jäteasemalla olevat keräysvälineet on varustettu RFID-tunnistimilla, joiden avulla pystymme keräämään tietoa. Näin pystymme seuraamaan ja optimoimaan toimintaamme myös hiilijalanjäljen pienentämiseksi, Paperinkeräyksen kehittämispäällikkö Harri Lehtonen jatkaa.

Kun vuonna 2006 Tampere-talosta kaatopaikalle loppusijoitukseen menevän materiaalin osuus oli 35 prosenttia, on luku enää vain 0,1 prosenttia. Tampere-talo mittaa ympäristökuormitustaan myös hiilijalanjäljellä.

- Seuraamme liiketoiminnastamme aiheutuvia päästöjä suhteessa tapahtumien kävijämääriin. Tavoitteenamme on, että kukin Tampere-talossa vieraileva henkilö tuottaisi vähemmän jätettä kuin ennen. Uskomme, että valitut ratkaisut tuovat merkittäviä kokonaissäästöjä pitkällä aikavälillä, Marko Koivisto vakuuttaa.

kehityspäällikkö Harri Lehtonen, Paperinkeräys Oy
puh. 050 555 5120,
harri.lehtonen@paperinkerays.fi

kiinteistöpäällikkö Marko Koivisto, Tampera-talo Osakeyhtiö

puh. 050 507 3000, marko.koivisto@tampere-talo.fi

Paperinkeräys-konserni tarjoaa yrityksille ja yhteisöille kattavat ja luotettavat kierrätys- ja ympäristönhuoltopalvelut sekä tuotteet kaikkialla Suomessa. Metsäteollisuuden omistama ja vuonna 1943 perustama Paperinkeräys Oy huolehtii myös keräyspaperin tuottajavastuusta koko maassa.

Konsernin yritykset ostavat, käsittelevät ja myyvät käytettyjä materiaaleja ja tuotteita raaka-aineeksi, energiaksi ja uudelleen käytettäväksi. Materiaali käsitellään 21 tuotantoyksikössä ja myydään muun muassa metsäteollisuudelle. Tuotteet ovat esimerkiksi käytettyjä kuormalavoja sekä bio- ja kierrätyspolttoaineita.

www.paperinkerays.fi

Tampere-talo on liikevaihdoltaan, pinta-alaltaan ja sisällöntuotannoltaan Pohjoismaiden suurin yhdistetty kongressi- ja konserttikeskus. Talo on osakeyhtiö, jonka omistaa kokonaisuudessaan Tampereen kaupunki. Tampere-talon vuotuinen palvelutoiminnan liikevaihto on n. 6 miljoonaa euroa.

Tampere-talossa järjestetään vuosittain noin 700 tapahtumaa, ja talossa vierailee vuosittain yli 250 000 tapahtumakävijää. Tähän mennessä Tampere-talossa on 22 vuoden toimintavuoden aikana käynyt 6,1 milj. tilastoitua erillistä vierasta. Tampere-talon kiinteistö on kooltaan 28 357m2 ja sen kokonaistilavuus on 179 030 m3. Tampere-talon toimitusjohtajana toimii Paulina Ahokas.

www.tampere-talo.fi