Proact päivittämään DNA:n pääkonesalit

Euroopan suurin riippumaton tallennuskeskeisten ratkaisujen kokonaistoimittaja Proact rakentaa uudet virtuaalilevyjärjestelmät DNA:n pääkonesaleihin. Tällä DNA:n vuoden suurimpiin lukeutuvalla investoinnilla parannetaan operatiivisen toiminnan tehokkuutta ja tallennusinfrastruktuurin suorituskykyä.

”Kyseessä oli merkittävä, kolmeen pääkonesaliimme tehtävä Netapp-levyjärjestelmäinvestointi. Näistä virtuaalisista levyjärjestelmistä jokaisen bruttokapasiteetti käynnistyksessä on noin 75 terabittiä. Laitteisiin hankittiin Flash Cache -kortit, joilla varmistetaan liiketoimintakriittisten palveluiden suorituskyky”, DNA Oy:n IT-suunnittelupäällikkö Antti Tuomaala kertoo.

”Vanhat järjestelmämme olivat suorituskyvyltään ja skaalautuvuudeltaan täynnä tai elinkaarensa päässä. Järjestelmä kohtasi jo haasteita erilaisista ja osittain päällekkäisistäkin tallennusjärjestelmistä johtuen.”

DNA:lla ja Proactilla on taustalla pitkä yhteistyö. DNA tiesi saavansa vaatimustensa mukaiset tuotteet ja palvelun.

Kovalevyn latenssi historiaan

”Flash Cache -kortit nopeuttavat oleellisesti tiedon saantia virtuaaliympäristöissä: virtuaalikoneiden käyttöjärjestelmien hakemat kuumat tiedostot löytyvät suoraan levyjärjestelmän välimuistista. Investoinnin myötä kovalevyn latenssi jää historiaan”, myyntipäällikkö Mika Vauhkonen Proactilta kertoo.

”Päädyimme DNA:n kanssa Netapp FAS3240HA -järjestelmään, josta tehtiin virtuaaliympäristöjen storage-alusta. Käytämme sitä myös rinnakkain fyysisten palvelinten tallennusalustana. Meillä oli jo käytössämme VMwaren virtualisointiteknologiaa, jossa Netapp:n Unified Storage -ratkaisua hyödynnetään virtuaalikoneiden levyresurssina sekä NFS:n että FCP:n kautta”, Tuomaala valottaa.

”Käytämme uutta levyjärjestelmää myös palvelinkeskuspalveluiden virtualisointialustojen tallennusjärjestelmänä. Sitä hyödynnetään myös asiakashallinta- ja laskutusjärjestelmässä. Levyjärjestelmän standardoinnilla ja yhdenmukaistamisella myös operatiiviset toiminnot sujuvat paremmin. Standardit varmistavat lisäksi yhtenäisen operointirajapinnan, tehokkaan provisioinnin, hyvän käytettävyyden sekä kilpailukykykyisen palvelinkeskustuotteistuksen”, Tuomaala kuvailee.

”Tulevaisuudessa projekti mahdollistaa myös pilvipalveluiden helpon ja tehokkaan provisioinnin. Se myös varmistaa tallennusjärjestelmien skaalautuvuuden ja käytettävyyden.”

Proact Finland Oy, toimitusjohtaja Osmo Laita, puh. 040 774 0460, osmo.laita@proact.fi

DNA Oy, IT-suunnittelupäällikkö Antti Tuomaala, puh. 044 721 2846, antti.tuomaala@dna.fi

Proact on isojen tallennuskeskeisten ratkaisujen kokonaistoimittaja. Euroopan suurimpana riippumattomana tallennusintegraattorina edustamme alan johtavia valmistajia. Toimitamme kokonaispalveluja kriittisen tiedon tallennustarpeisiin. Palveluun sisältyy laite- ja ohjelmistotoimitusten lisäksi asennus-, käyttöönotto-, integrointi-, koulutus- ja operointipalvelut. Proactilla on Suomessa yli 50 henkilöä ja Suomen liikevaihto vuonna 2010 oli 33,1 miljoonaa euroa.

Olemme osa eurooppalaista Proact IT Group AB -konsernia, jonka osake noteerataan NASDAQ OMX:n pohjoismaisessa pörssissä. Proact-konsernin palveluksessa on 570 työntekijää ja se toimii Pohjoismaiden lisäksi Baltiassa, Tšekeissä, Slovakiassa, Alankomaissa, Belgiassa, Espanjassa ja Iso-Britanniassa.

www.proact.fi ja www.proact.eu

DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yksityishenkilöille, yhteisöille ja yrityksille laadukkaita, viimeisintä teknologiaa hyödyntäviä puhe-, data-, matkaviestin- ja tv-palveluita.

DNA on nopeasti kasvava matkapuhelinoperaattori, jolla on yli 3 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon asiakkuutta. Vuonna 2010 DNA Oy:n liikevaihto oli 690 miljoonaa euroa, liikevoitto 65 miljoonaa euroa ja henkilöstöä 1 003.

www.dna.fi/DNAOy