Proact teki tulosta vuonna 2012

Euroopan suurin riippumaton tallennusintegraattori Proact-konserni on julkaissut viime vuoden tilinpäätöksensä. Yrityksen liikevaihto nousi 9 % ja asettui noin 292 (268) miljoonaan euroon. Tulos ennen veroja oli sekin 46 % parempi kuin edellisenä tilikautena, noin 7,3 (5,0) miljoonaa euroa.

Viime vuoden viimeinen neljännes toi sekin hieman kasvua. Liikevaihto oli noin 85,5 (83,9) miljoonaa euroa, missä oli nousua 2 % vertailukauteen verrattuna. Tulos ennen veroja nousi 34 % ja oli noin 2,1 (1,5) miljoonaa euroa.

”Olen erittäin tyytyväinen viime vuoden tulokseen, etenkin kun yleinen markkinatilanne oli vaikea. Konserni on vakaassa kunnossa: Euroopan johtavana integraattorina edustamme alan parhaita tuotteita ja olemme vahvasti mukana vaativissa pilvi-infran suunnitteluhankkeissa”, kuvailee Proactin tuore konsernijohtaja Martin Ödman.

Ödman aloitti konsernijohtajana syksyllä 2012, kun aiempi konsernijohtaja Olof Sand siirtyi uusien haasteiden pariin.

”Koko tilikauttamme sävytti ostamiemme yritysten integrointi konserniin. Lähtökohtamme on ollut alusta lähtien se, että konsolidoitavat yritykset saavuttavat saman tehokkuustason kuin Proact-konsernissa on ennen yritysostoja ollut.”

”Suomessa markkinan epävarmuus heijastui laitemyynnissä. Ilahduttavaa kuitenkin oli, että onnistuimme ennakoitua paremmin palveluiden myymisessä ja kehittämisessä. Jatkamme tätä tietä. Hyödynnämme myös entistä paremmin konsernin laajaa palvelutarjoomaa”, Proact Finlandin toimitusjohtaja Mika Nyholm sanoo.

Konsernijohtaja Ödmanin mukaan vuoden 2013 tavoitteena on vahvistaa kannattavuutta entisestään. Tämä saavutetaan tytäryhtiöiden välisillä synergiaeduilla sekä hakemalla yhä suurempaa volyymia pilvi-infraprojekteissa.

Proact ei enää raportoi maakohtaisia lukuja. Liiketoiminta jaetaan länteen, pohjoiseen, etelään ja itään. Suomi kuuluu pohjoiseen alueeseen.

Pohjoisen alueen liikevaihto pysyi suurin piirtein edellisen vuoden tasolla ja oli noin 119,8 (119,1) miljoonaa euroa.

konsernijohtaja Martin Ödman, puh. +46 31 760 68 11, martin.odman@proact.eu

toimitusjohtaja Mika Nyholm, puh. 040 180 3882, mika.nyholm@proact.fi

Proact on isojen tallennuskeskeisten ratkaisujen luotettava kokonaistoimittaja. Euroopan suurimpana riippumattomana tallennusintegraattorina edustamme alan johtavia valmistajia.

Toimitamme kokonaispalveluja kriittisen tiedon tallennustarpeisiin. Palveluun sisältyy laite- ja ohjelmistotoimitusten lisäksi asennus-, käyttöönotto-, integrointi-, koulutus- ja operointipalvelut.

Olemme osa eurooppalaista Proact IT Group AB -konsernia, jonka osake noteerataan NASDAQ OMX:n pohjoismaisessa pörssissä. Proact-konsernin palveluksessa on 570 työntekijää ja se toimii Pohjoismaiden lisäksi Baltiassa, Tšekeissä, Slovakiassa, Alankomaissa, Belgiassa, Espanjassa ja Iso-Britanniassa.