Proact uudistaa meriteollisuudelle tukijärjestelmiä toimittavan Eniramin levyjärjestelmän

Euroopan suurin riippumaton tallennusintegraattori Proact toimittaa ohjelmistoyritys Eniramille uuden Netapp-levyjärjestelmän. Eniram tuottaa meriteollisuudelle päätöksenteon tukijärjestelmiä, joiden avulla alus pystyy säästämään jopa miljoonan euron arvosta polttoainetta vuodessa.

Eniramin järjestelmät keräävät reaaliaikaista tietoa aluksen tilasta ja auttavat päällystöä löytämään alukselle ihanteellisen kulkuasennon, nopeuden ja työntövoiman säätilan huomioiden.

Uusi ja skaalautuva, NetApp-levyjärjestelmä on osa Eniramin IT-infrastruktuurin uudistusta.

Ohjelmistoyritys tähtää kasvuun.

”Ylläpidämme 10−20 teraa dataa, joka kokonaisuudessaan on suoraan liiketoimintojen ydin. Ilman dataa meillä ei ole palveluja eikä bisnestä”, Eniramin IT:stä vastaava Antti Peltonen sanoo.

Eniramilla on ylläpidettävänään runsaasti raakaa mittausdataa, jota syntyy päivittäin yhä lisää. Tallennuksen ohella kaikki data arkistoidaan, sillä juuri arkistodataa käytetään monen analyysipalvelun pohjana. Datan tulee olla saatavissa helposti ja varmasti.

”Olemme tutkineet vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa varmistus esimerkiksi julkisiin pilvipalveluihin. Olemme kuitenkin todenneet, että ainakin toistaiseksi varmistamme itse. NetAppin Snapshot-tekniikan lisäksi meillä on käytössä ulkoisia medioita, jotka toimitamme pitkäaikaissäilytykseen”, Peltonen kertoo.

NetAppin Snapshot-tekniikan avulla aktiivinen data pystytään varmistamaan itse järjestelmässä. Tarvittaessa kyseinen tekniikka voidaan yhdistää Netappin SnapVaultiin, jolloin myös offsite-varmuuskopiointi on helppo toteuttaa. Tämä takaa lisäturvan päivittäisiin varmistuksiin.

Eniramin Peltosen mukaan SnapVault-teknologian avulla voitaisiin korvata nauhojen pitkäaikaissäilytys. Sisäinen palvelutaso parantuisi, kun datan palautus olisi nopeampaa.

Antti Peltonen, Eniram Oy, puh. 050 595 9228, antti.peltonen@eniram.fi

myyntipäällikkö Jukka Rintamäki, Proact Finland Oy, puh. 040 719 2454, jukka.rintamaki@proact.fi

Proact IT Group AB on isojen tallennuskeskeisten ratkaisujen kokonaistoimittaja. Euroopan suurimpana riippumattomana tallennusintegraattorina edustamme alan johtavia valmistajia. Toimitamme kokonaispalveluja kriittisen tiedon tallennustarpeisiin. Palveluun sisältyy laite- ja ohjelmistotoimitusten lisäksi asennus-, käyttöönotto-, integrointi-, koulutus- ja operointipalvelut. Suomen tytäryhtiöllä Proact Finlandilla työskentelee 60 henkilöä.

Proact IT Group AB -konsernin osake noteerataan NASDAQ OMX:n pohjoismaisessa pörssissä. Konsernin palveluksessa on 625 työntekijää ja se toimii Pohjoismaiden lisäksi Baltiassa, Tšekeissä, Slovakiassa, Alankomaissa, Belgiassa, Espanjassa ja Iso-Britanniassa.

www.proact.fi ja www.proact.eu