Proactin ensimmäinen neljännes: yritysostot vahvistivat asemaa Suomen Proact edelleen hyvässä vauhdissa

Euroopan suurin tallennukseen ja arkistointiin keskittynyt yritys Proact on julkaissut ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksensa. Konsernin liikevaihto parani 25 % viime vuodesta ja oli 43,7 (35,1) miljoonaa euroa. Tulos ennen veroja sen sijaan laski 65 % ja asettui 0,4 (1,0) miljoonaan euroon. Ilman hiljattain tehtyjä yritysostoja tulos ennen veroja olisi ollut 1,3 miljoonaa euroa (kasvua 21 %).

Suomen tytäryhtiö Proact Finlandin liikevaihto oli 8,9 (7,0) miljoonaa euroa ja liikevoitto ennen veroja
0,3 (0,5) miljoonaa euroa.

Proact-konserni on viimeisen reilun puolen vuoden aikana tehnyt kolme merkittävää yritysostoa. Storyflex toimii Tšekin ja Slovakian markkinoilla, Databasement Hollannissa, Belgiassa ja Espanjassa. Tuorein, nyt huhtikuussa tehty akvisitio oli Iso-Britanniassa operoivan B2netin osto. B2netin hankinta ei vaikuta tässä raportoituihin lukuihin.

”Vuosi käynnistyi reippaalla 25 %:n kasvulla. Tästä 18 % oli tuoreiden yritysostojen (Storyflex ja Databasement) myötä tullutta kasvua. Myös orgaanista kasvua tuli 15 %. Tulos ennen veroja kuitenkin pieneni viime vuodesta yritysostojemme vuoksi”, konsernijohtaja Olof Sand kertoo.

Tulos sisältää yritysostoon liittyviä kertaluonteisia kustannuksia 0,4 miljoonaa euroa ja hankittujen aineettomien omaisuuserien suunnitelman mukaisia poistoja 0,3 miljoonaa euroa.

Proact-konserni operoi nyt viidellä uudella markkina-alueella. Tšekeissä ja Slovakiassa tunnetun Storyflexin toimintojen integrointi käynnistyi nyt raportoidulla ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Tammikuussa uutisoitu Databasementin osto toi Proactille johtavan aseman Hollannin tallennus- ja arkistointimarkkinoilla sekä tukevan jalansijan Belgiassa ja Espanjassa.

Huhtikuussa ostettu B2Net puolestaan avasi yhtiölle pääsyn Iso-Britanniaan ja teki Proact-konsernista markkinoiden johtajan toimijan.

Kaikilla ostetuilla yrityksillä on Proactin kanssa sama fokus ja siksi integrointi on nopeaa.

”Sekä Storyflexin että Databasementin tarjooma voidaan ottaa käyttöön välittömästi kaikissa maissamme. Tämä muodostaa tärkeän osan 7 %:n kannattavuustavoitteestamme.”

Kannattavuutta seurataan tuloksella ennen veroja.

Pro forma liikevaihto 2010 on 242 miljoonaa euroa, ja nyt raportoidun ensimmäisen kvartaalin pro forma liikevaihto 62,4 miljoonaa euroa.

Suomen Proactin liikevaihto kasvoi 27 %

”Vuosi lähti hyvin käyntiin ja kauppaa tehtiin jopa enemmän kuin ennätysvuonna 2010. Tuloskin on erinomainen huolimatta palvelulaskutuksen osittaisesta siirtymisestä toiseen kvarttaaliin”, Proact Finlandin toimitusjohtaja Osmo Laita kertoo.

toimitusjohtaja Osmo Laita, Proact, 040 774 0460, osmo.laita@proact.fi

konsernijohtaja Olof Sand, Proact IT Group, +46 8 410 666 82, olof.sand@proact.se

www.proact.fi ja www.proact.se

Proact Finland Oy on isojen tallennuskeskeisten ratkaisujen luotettava kokonaistoimittaja. Suomen suurimpana riippumattomana tallennusintegraattorina edustamme alan johtavia valmistajia.

Toimitamme kokonaispalveluja kriittisen tiedon tallennustarpeisiin. Palveluun sisältyy laite- ja ohjelmistotoimitusten lisäksi asennus-, käyttöönotto-, integrointi-, koulutus- ja operointipalvelut.

Proact Finlandilla työskentelee yli 50 henkilöä ja vuoden 2010 liikevaihto oli 33,1 miljoonaa euroa.

Proact Finland Oy on osa eurooppalaista Proact IT Group AB -konsernia, jonka osake noteerataan NASDAQ OMX:n pohjoismaisessa pörssissä. Proact-konsernin palveluksessa on 540 työntekijää ja se toimii Pohjoismaiden lisäksi Baltiassa, Tšekeissä, Slovakiassa, Alankomaissa, Belgiassa, Espanjassa ja Iso-Britanniassa.