Proactin vahva tuloskehitys jatkui vuonna 2010: Suomi esimerkkinä muille maille

Pohjois-Euroopan suurimman tallennusratkaisujen asiantuntijan Proactin vahva tuloskehitys jatkui vuonna 2010. Konserni kasvatti liikevaihtoaan 11 % 158,9 (143,5) miljoonaan euroon. Myös tulos ennen veroja oli erinomainen, 8,0 (6,9) miljoonaa euroa. Kasvua oli 17 %.

Viimeisellä neljänneksellä Proact-konsernin tuloskehitys oli erityisen vahva. Liikevaihto nousi 24 % ja tulos ennen veroja 27 % vuoden takaisesta vastaavasta neljänneksestä. Liikevaihto oli näin 54,5 (44,1) miljoonaa euroa ja tulos ennen veroja oli 3,5 (2,8) miljoonaa euroa.

Proact on joka neljänneksellä jo kuuden vuoden ajan peräkkäin parantanut tulostaan aiempaan vertailukauteen nähden. Se on tehty määrätietoisella keskittymisellä tallennus- ja arkistointiratkaisuihin sekä harkituilla yritysostoilla Keski- ja Etelä-Euroopan markkinoilla.

”Teimme viime vuoden aikana muutaman strategisesti merkittävän yritysoston: Hollannissa, Belgiassa ja Espanjassa operoivan Databasementin sekä Tsekeissä ja Slovakiassa operoivan Storyflexin. Näiden akvisitioiden myötä toimimme nyt Euroopan tallennusmarkkinoilla. Fokuksemme ei ole enää pelkästään Pohjois-Euroopassa”, Proact IT Groupin konsernijohtaja Olof Sand luonnehtii.

Suomi kasvoi voimakkaasti

”Proact Finland kasvoi erityisen voimakkaasti muihin tytäryhtiöihimme verrattuna. Sekä Suomen liikevaihdon että tuloksen kehitys on ollut esimerkillistä jo yli puolentoista vuoden ajan”, konsernijohtaja Sand kertoo.

Suomen liikevaihto nousi 33,1 (20,5) miljoonaan euroon vuonna 2010. Liikevoitto nousi myös reippaasti ja asettui 2,3 (0,8) miljoonaan euroon. Viimeisellä neljänneksellä kasvu oli myös voimakasta, liikevaihto nousi 11,8 (6,7) miljoonaan euroon. Myös liikevoittoa Suomi keräsi 0,4 (0,5) miljoonaa euroa.

”Viime vuosi oli loistava sekä liikevaihdoltaan että tulokseltaan. Julkisen sektorin liiketoiminta kasvoi voimakkaasti ja samoin onnistuimme saamaan uusia isoja asiakkuuksia. Hienoon tulokseen vaikutti eniten palveluliiketoiminnan kaksinkertaistuminen. Palveluliiketoimintaan palkkasimme yli 10 henkilöä vuoden aikana.  Rekrytoimme lisää asiantuntijoita sekä maakuntiin että pääkaupunkiseudulle myös kuluvana vuonna 2011”, Proact Finlandin toimitusjohtaja Osmo Laita sanoo.

toimitusjohtaja Osmo Laita, Proact, puh. 040 774 0460, osmo.laita@proact.fi

konsernijohtaja Olof Sand, Proact IT Group, puh. +46 8 410 666 82, olof.sand@proact.se

www.proact.fi ja www.proact.se

Proact on isojen tallennusratkaisujen luotettava kokonaistoimittaja. Suomen suurimpana riippumattomana tallennusintegraattorina edustamme alan johtavia valmistajia. Toimitamme kokonaispalveluja kriittisen tiedon tallennustarpeisiin. Palveluun sisältyy laite- ja ohjelmistotoimitusten lisäksi asennus-, käyttöönotto-, integrointi-, koulutus- ja operointipalvelut.

Proactilla on Suomessa yli 50 henkilöä ja vuonna 2010 liikevaihto Suomessa oli 33,1 miljoonaa euroa.

Olemme osa eurooppalaista Proact IT Group AB -konsernia, jonka osake noteerataan NASDAQ OMX:n pohjoismaisessa pörssissä. Proact-konsernin palveluksessa on 420 työntekijää ja se toimii Pohjoismaiden lisäksi  Baltiassa, Tsekeissä, Slovakiassa, Alankomaissa, Belgiassa ja Espanjassa.