Ravintoaineiden tarve muuttuu naisen elämänkaaren aikana

Ruuhkavuodet 30–40-vuotiaana, hidastuva hormonitoiminta 50-vuotiaana ja ikääntymisen mukanaan tuomat muutokset yli 60-vuotiaana vaikuttavat suuresti naisen kehoon ja sitä kautta ravintoaineiden tarpeeseen. Oikeanlaisilla vitamiineilla, kivennäisaineilla sekä amino- ja rasvahapoilla keho pysyy terveenä ja toimintakykyisenä perhe- ja työelämän puristuksesta aina eläkeikään.

Vitamiinit, kivennäisaineet sekä amino- ja rasvahapot ovat elimistölle välttämättömiä. Niitä ilman ihmiskeho ei tule toimeen. Uusin tutkimus korostaa näiden ravintoaineiden tarvetta antioksidantti- ja immuunijärjestelmässä, kudosten ja solujen uudistumisessa, soluvaurioiden korjaustapahtumassa, rasva-aineenvaihdunnassa, syövän estossa sekä elimistön kriisi- ja hälytystilanteissa.

Välttämättömät monityydyttämättömät rasvahapot ja niiden aineenvaihduntatuotteet vaikuttavat solukalvojen läpäisevyyteen, niiden entsyymien ja reseptorien aktiivisuuteen sekä signaalinvälitykseen.  Ravinnosta saatavat monityydyttymättömät rasvahapot normalisoivat rasva-aineenvaihduntaa ja vähentävät korkean kolesterolin sekä sepelvaltimotaudin riskiä.

Sekä rasvahapoilla, aminohapoilla, kivennäisaineilla että vitamiineilla on merkittävä rooli hyvän vastustus- ja toimintakyvyn rakentamisessa.

Terveyttä vitamiineista, kivennäisaineista ja rasvahapoista

Lisääntynyt stressi, nautintoaineet, köyhtynyt ravinto, e-pillereiden tai hormonihoidon käyttö, raskaus- ja imetysaika sekä toistuvat antibiootti- ja särkylääkekuurit lisäävät naisten ravintoainetarvetta.

Asiantuntijalääkäri Anu Wacklinin mukaan erityisesti korkeakoulutetut 20–50-vuotiaat naiset ovat hyvin tietoisia eri elämän vaiheiden tuomasta ravintoaineiden lisätarpeesta, sillä aiheesta kirjoitetaan paljon.

– Yksittäisten ravinteiden muoti-ilmiöt, 'superruoka', yksipuoliset ruokailutottumukset ja kiireinen elämäntapa ovat nykyisin suurin uhka sille, ettei naisen keho saa kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita. Lisäksi iän myötä muuttuvaa hormonitoimintaa ei aina huomioida tarpeeksi.

Ravintoaineita kaiken ikää

Tietyt ravintoaineet ovat merkittävässä roolissa läpi elämän. Uusimmat tutkimukset korostavat erityisesti D-vitamiinin saannista huolehtimista ympärivuotisesti. Luusto uusiutuu koko eliniän, ja D-vitamiinia tarvitaan kalsiumin ja fosforin imeytymiseen sekä luun uudismuodostukseen ja aineenvaihduntaan. D-vitamiini on siten yhtä tärkeää kaiken ikäisille. Riittävän D-vitamiini saannin on todettu parantavan myös kognitiivisia toimintoja.

Naisen elämänkaaren varrelle mahtuu useita kausia, jotka edellyttävät keholta kunnollisia ravinnevarastoja. Nyrkkisääntönä on, että mitä aktiivisempaa ja kiireisempää elämä on, sitä ravintorikkaampaa ruoan tulee olla ja sitä säännöllisemmin tulee ruokailla.

– Iäkkäiden muistihäiriöt laitetaan helposti dementian piikkiin. Olisi kuitenkin tärkeää tarkistaa, ettei muistamattomuuden taustalla ole aliravitsemus ja tärkeiden ravintoaineiden puute, asiantuntijalääkäri Wacklin sanoo.

Itsestään kannattaa pitää huolta

Vitamiineista, kivennäisaineista, amino- ja rasvahapoista hyötyy niin PMS- kuin vaihdevuosiongelmien kanssa kamppaileva nainen.  Oikotie onneen ei kuitenkaan käy pelkästään monipuolisen ravinnon tai ravintolisäpurkin kautta, vaan elämäntavoilla on vähintään yhtä suuri merkitys. Esimerkiksi riittävä lepo on kehon tarvitsema ravinto siinä missä vitamiinit ja rasvahapotkin.

– Kun elämänkaarensa varrella syö monipuolisesti, välttää äärimmäisyyksiä ja huolehtii riittävästä levosta ja liikunnasta, rakentaa vankan perustan terveenä pysymiselle, Anu Wacklin kiteyttää.

Faktaa:

30-vuotiaan naisen hormonitoiminta on vielä aktiivista. E-pillereitä käytettäessä vesiliukoisten vitamiinien imeytyminen heikkenee eli B- ja C- vitamiineja sekä flavonoideja tarvitaan ravintoon enemmän. Kun raskautta suunnitellaan, tulee kiinnittää erityistä huomiota riittävään foolihapon saantiin. Foolihapolla on suuri merkitys muun muassa sikiön kehityksessä. Kiihkeä elämänrytmi voi aiheuttaa kiusauksen makeisiin ja hiilihydraattipitoisiin ruokiin, jolloin ruokavaliosta jää uupumaan elintärkeitä ravintoaineita.

40-vuotiaan naisen terveyden tasapainon suurin riski on ruuhkavuodet, jotka uhkaavat usein viedä kaiken energian. Wacklinin mukaan naiset ovat hyvin tietoisia siitä, että palautumista voi edistää ravitsemuksellisin keinoin, mutta mahdolliset paineet perhe- ja työelämässä pakottavat tekemään usein oman terveyden kannalta epäedullisia ratkaisuja. Kiireen keskellä vähäiseksi jäävä liikunta, hidastuva aineenvaihdunta ja mahdollisesti raskauksista kertyneet kilot asettavat haasteensa painonhallinnalle.

50-vuotiaalla naisella vaihdevuodet muuttavat ravinnetasapainoa samaan aikaan kun oma hormonitoiminta lakastuu. Lisäksi mahdollisesti aloitettava hormonikorvaushoito aiheuttaa omat tarpeensa. Elimistöä voi tukea ravintolisillä, kuten vitamiineilla, hiven- ja kivennäisaineilla ja välttämättömillä rasvahapoilla. Vaihdevuosioireisiin, kuten kuumiin aaltoihin, hikoiluun, limakalvojen kuivumiseen ja mielialan vaihteluihin voi hakea apua kasviestrogeeneistä, kuten soijan isoflavonoideista.

60-vuotiaalla ja sitä vanhemmalla naisella iho ja limakalvot ohentuvat ja kuivuvat. Tämä hidastaa ravintoaineiden imeytymistä. Ravintoaineita tarvitaan jopa kolminkertaisia määriä aikaisempaan verrattuna, jotta täytetään ravinteiden minimitarpeet.  Uusimpien tutkimusten valossa merestä saatavilla omega-3-rasvahapoilla saattaa olla sydän- ja verisuonitautien torjunnan lisäksi tärkeä rooli mielenterveyden ja vireyden ylläpitämisessä.

Kuvia osoitteesta: http://www2.emmi.fi/axellus/?cart=155-mhfkiijedh&language=FI

www.axellus.fi

www.ladyvita.fi

www.möller.fi