Rittalilta kompakti sähköpääkeskus

Maailman johtava sähkökytkentäkaappien valmistaja ja konesalien rakentaja Rittal tuo markkinoille uudenlaisen sähköpääkeskuksen. Suomalainen tuotekehitysratkaisu mahdollistaa lähtöjen pakkaamisen tiiviimmin, minkä myötä sähköpääkeskus vie entistä vähemmän tilaa sähkötiloista.

Keskus on tarkoitettu toimimaan kiinteistön pääkeskuksena tai isompana jakokeskuksena. Sitä on saatavana 800 A ja 1600 A pääkeskuksena. Keskus on suunniteltu erityisesti sähköurakoitsijoiden käyttöön, mutta myös esimerkiksi sähkösuunnittelijat voivat liittää suunnitelmiinsa kompaktin pääkeskuksen.

Perinteinen kennokeskus erottelee jokaisen lähdön omaan kennoon. Kompakti pääkeskus on kiskokeskus, jossa lähdöt ovat päällekkäin ja saavat syötön kiskostosta. Lisäksi keskuksessa on laajennusvaraa viidelle uudelle lähdölle. 800 A pääkeskuksen lattiapinta-alatarve on ainoastaan 0,3 m³ kun se normaalisti kennokeskuksissa on noin 1,5 m³.

Tällä hetkellä markkinoilla oleva kennokeskus tuntui vanhanaikaiselta, kalliilta sekä tilaa vievältä ratkaisulta. Siksi lähdin kehittelemään uutta pääjakelukeskusta. Kompakti pääjakelukeskusta voidaan toimittaa jo kahden viikon toimitusajalla ja tulevaisuudessa se on Rittalin varastotuote ja nopeasti saatavilla“, kertoo pääkeskuksen kehittelijä, kehityspäällikkö Marko Ruokonen.

Pienen lattiapinnan lisäksi kompakti pääkeskus on edullinen: hinta esimerkiksi 800 A mallille on 10.300 euroa, kun perinteinen kennokeskus maksaisi huomattavasti enemmän.

Urakointityöt myös nopeutuvat ja helpottuvat. Kätevä esikaapelointi mahdollistaa riskittömämmän jännitetyön suorittamisen keskusta modifioitaessa.

Faktaa:

• 800 A pääkeskus 10:llä 125 A – 400 A varoke-erotinlähdöllä
  • 1600 A pääkeskus 40:llä 125 A – 630 A varoke-erotinlähdöllä
  • Väri: R7035
  • Mitat: 50 x 60 x 210

kehityspäällikkö Marko Ruokonen, Rittal Oy, puh. 040 556 2363, marko.ruokonen@rittal.fi

www.rittal.fi

Saksalainen Rittal GmbH & Co.
KG on maailman johtava sähkökytkentä- ja IT-laitekaappien valmistaja sekä konesalien rakentaja. Rittal palvelee asiakkaitaan maailmanlaajuisesti 12 korkeatasoisen tuotantolaitoksen, 64 tytäryhtiön ja 40 agentuurin voimin. Yli 10.000 työntekijällään Rittal on Friedhelm Loh Groupin suurin yritys, jonka pääkonttori on Herbornissa, Saksassa. Koko konsernin liikevaihto v. 2012 oli yli 2 miljardia euroa.

Suomessa toimiva Rittal Oy on vuoden 1991 alussa perustettu maahantuontiyritys, joka markkinoi ja myy saksalaisen emoyhtiön valmistamia tuotteita. Rittal Oy:ssä työskentelee tällä hetkellä 50 henkilöä ja sen liikevaihto oli vuonna 2012 yli 26 miljoonaa euroa. Rittalilta saat koko konesali- ja kytkentäkaappi-infran yhdestä osoitteesta. Asiakaslähtöinen suunnittelu ja avaimet käteen -toimitus vievät hyötysuhteesi ylös, mutta energiankulutuksesi alas. Tätä kaikkea tarkoittaa Rittal − The System.