Rittalilta kytkentäkaapit maailman suurimmalle aurinkoenergia-katamaraanille

Maailman johtava sähkökytkentäkaappien valmistaja ja konesalien rakentaja Rittal on toimittanut sähkökytkentäkaapit maailman suurimmalle aurinkoenergiaa hyödyntävälle katamaraanille.

Hampurissa rakennettu ja tällä hetkellä Australian rannikolla maailmanympärysmatkaansa taittava PlanetSolar-katamaraani on 31 metriä pitkä ja 15 metriä leveä. Maailman suurimmalla aurinkoenergiaa hyödyntävän katamaraanin kannella on 825 aurinkopaneelia yhteensä 500 neliömetrin alueella.

Rittal on toimittanut tähän maailman suurimpaan katamaraaniin kytkentäkaapit. Aluksen suunnittelusta ja rakentamisesta vastasi saksalainen Marine Germany, jolle Rittal toimitti kaapit.

Aurinkopaneelien varaama energia johdetaan 6000 akkuun, joiden avulla alus liikkuu.

Katamaraani pystyy akkuihin varatulla energialla kulkemaan jopa 3 päivää ja 18 kilometriä tunnissa pilvisissä sääolosuhteissa.

”Tavoitteenamme on näyttää, miten uusiutuvaa energiaa voidaan käyttää monenlaisissa sovelluksissa. Halusimme yhdistää edistykselliset rakennusmateriaalit täysin ympäristöä
saastuttamattoman aurinkoenergian hyödyntämiseen polttoaineena”, PlanetSolarin miehistöstä todetaan.

Futuristinen alus on rakennettu erityisen kevyestä, mutta kestävästä materiaalista: raaka-aineina käytettiin muun muassa yli 20 tonnia hiilikuitua, 11,5 tonnia polyuretaanivaahtoa ja 23 tonnia hartsia”, kerrotaan Rittal GmbH:lta aluksen yksityiskohdista.

Seuraa PlanetSolarin etenemistä ja saapumista määränpäähän Monacoon osoitteessa

tuotepäällikkö Pasi Kinnunen, Rittal Oy, puh. 044 344 4109, pasi.kinnunen@rittal.fi

Saksalainen Rittal GmbH & Co. KG on maailman johtava sähkökytkentä- ja IT-laitekaappien valmistaja sekä konesalien rakentaja. Rittal palvelee asiakkaitaan maailmanlaajuisesti 12 korkeatasoisen tuotantolaitoksen, 60 tytäryhtiön ja 40 agentuurin voimin. Yli 9.000 työntekijällään Rittal on Friedhelm Loh Groupin suurin yritys, jonka pääkonttori on Herbornissa, Saksassa.

Suomessa toimiva Rittal Oy on vuoden 1991 alussa perustettu maahantuontiyritys, joka markkinoi ja myy saksalaisen emoyhtiön valmistamia tuotteita. Rittal Oy:ssä työskentelee tällä hetkellä vajaa 50 henkilöä ja sen liikevaihto oli vuonna 2010 yli 24 miljoonaa euroa. Rittalilta saat koko konesali- ja kytkentäkaappi-infran yhdestä osoitteesta. Asiakaslähtöinen suunnittelu ja avaimet käteen -toimitus vievät hyötysuhteesi ylös, mutta energiankulutuksesi alas. Tätä kaikkea tarkoittaa Rittal − The System.