Rittalilta suomalaisen tuotekehityksen tehojäähdytin:    takaisinmaksuaika markkinoiden ylivoimaisin

Maailman johtava sähkökytkentäkaappien valmistaja ja konesalien rakentaja Rittal tuo Suomen markkinoille ainutlaatuisen tehojäähdyttimen konesaleihin ja ATK-laitetiloihin. Kyseessä on suomalainen keksintö, jonka avulla konesalista vapautuva hukkaenergia voidaan johtaa jopa 100 %:sti kiinteistön lämmitykseen.

Tähän asti markkinoilla olevat jäähdyttimet päästävät yleensä lauhde-energian kokonaan ulkoilmaan. Rittalin tehojäähdytin poikkeaa markkinoilla olevista tuotteista siten, että jäähdytyksen lisäksi se tuottaa kiinteistölle lämpöenergiaa. Investoinnin takaisinmaksuaika on parhaimmillaan alle 2 vuotta.

”Näemme tehojäähdyttimessä kymmenien miljoonien eurojen liikevaihdon seuraavien lähivuosien aikana. Tähtäämme Suomen jälkeen muihin Pohjoismaihin”, Rittal Oy:n toimitusjohtaja Ari Tervo kertoo.

”Tehojäähdyttimen lämmitys- ja jäähdytysprosessi on hallittu. Se priorisoi konesalin jäähdytystarvetta ja muuttaa jäähdytysprosessista aiheutuvan energia kiinteistölle soveltuvaan muotoon, esimerkiksi suihkuveden lämmitykseen”, keksinnön takana oleva huoltopäällikkö Marko Ruokonen Rittal Oy:stä kertoo.

Ruokosen mukaan tekniikan ytimessä on yksi kylmäpiiri, jolla voidaan ensi kertaa koskaan toteuttaa sekä jäähdytys että lämmitys. Kyseessä on ikään kuin maalämpöpumppu: siinä missä maalämpöpumpussa energia kerätään maalämpökaivosta, kerätään se tehojäähdyttimessä jäähdytyskohteesta.

”Tehojäähdytin rakennetaan moduuleittain. Sen vuoksi jäähdytyskohteeseen ei tarvitse rakentaa turhan massiivisia koneistoja, jotka seisovat toisinaan turhan päiten käyttämättöminä. Moduleita voidaan lisätä jäähdytystarpeen kasvaessa. Jäähdyttimen kaikki osat ovat olemassaolevia komponentteja, joiden elinkaari on hyvinkin 15 vuotta.”

Paras kohde tehojäähdyttimelle on kiinteistö, jossa on suuri lämmönkulutus ja sopiva jäähdytettävä kohde; esimerkiksi kiinteistömuuntaja tai konesali.

Keksinnölle on haettu patenttia ja ensimmäisistä kaupallisista sovelluksista konesaliin on jo sovittu. Jäähdytin sai kunniamainnan helmikuussa Jyväskylässä pidetyillä messuilla Sähkö, Tele, Valo ja AV.

Lisätietoja: huoltopäällikkö Marko Ruokonen, Rittal Oy, puh. 040 556 23 63, marko.ruokonen@rittal.fi

www.rittal.fi

Saksalainen Rittal GmbH & Co. KG on maailman johtava sähkökytkentä- ja IT-laitekaappien valmistaja sekä konesalien rakentaja. Rittal palvelee asiakkaitaan maailmanlaajuisesti 12 korkeatasoisen tuotantolaitoksen, 63 tytäryhtiön ja 40 agentuurin voimin. Yli 10.000 työntekijällään Rittal on Friedhelm Loh Groupin suurin yritys, jonka pääkonttori on Herbornissa, Saksassa.

Suomessa toimiva Rittal Oy on vuoden 1991 alussa perustettu maahantuontiyritys, joka markkinoi ja myy saksalaisen emoyhtiön valmistamia tuotteita. Rittal Oy:ssä työskentelee tällä hetkellä vajaa 50 henkilöä ja sen liikevaihto oli vuonna 2010 lähes 27 miljoonaa euroa. Rittalilta saat koko konesali- ja kytkentäkaappi-infran yhdestä osoitteesta. Asiakaslähtöinen suunnittelu ja avaimet käteen -toimitus vievät hyötysuhteesi ylös, mutta energiankulutuksesi alas.

Tätä kaikkea tarkoittaa Rittal − The System.