Rittalin konttikonesalit turvaamaan Saksan Punaisen Ristin veripalvelun toiminnan

Saksan Punaisen Ristin (DRK) veripalvelu on ottanut käyttöön kaksi Rittalin konttikonesalia. Veripalvelun konesalikapasiteetti oli loppumassa, sillä käsiteltävän tiedon määrä on kymmenkertaistunut viimeisen neljän vuoden aikana.

Ensimmäinen konttikonesali hankittiin pikatoimituksena Ulmin yliopistoklinikalle Baijeriin, jossa sairaalan laajennustyöt tärisyttivät kiinteää konesalia uhkaavasti.

Saksan Punaisen Ristin IT-infrastruktuurista vastaava johtaja Jürgen Rocke tutustui Rittalin konttikonesaliin CeBIT-messuilla 2009. Koska tarve Ulmissa oli akuutti, kontti kuljetettiin messuilta suoraan paikalleen Ulmiin. Tärinäeristyksen ja pienen modifioinnin jälkeen palvelimet siirrettiin konttiin ja kahdessa viikossa konesali oli toiminnassa.

”Kun sairaalan laajennus valmistuu, pidämme konttikonesalin lisäreservinä”, Jürgen Rocke kertoo.

Toinen konttikonesali tarvittiin Baden-Badeniin Punaisen Ristin veripalveluun turvaamaan mm. Baden-Württembergin ja Hessenin veriannosten toimituksia. Vanhan konesalin kapasiteetti oli lopussa ja tilanpuutteen takia laajennus ei ollut mahdollinen eikä uuden rakentamiseen ollut aikaa. Ulkoistaminen oli myös mahdotonta, koska Saksan lain mukaan potilaiden ja verenluovuttajien tiedot on säilytettävä 30 vuotta.

”Konesalin energiatehokkuutta mittaava PUE-luku on erittäin korkea, 1,2. Lisäksi sali hyödyntää 90 %:sesti vapaata jäähdytystä. Jos sähkön hinta on 14 senttiä per kilowatti, saamme tällä teknologialla vuodessa 5000 euron säästöt verrattuna tavanomaiseen jäähdytysratkaisuun”, Rittalin tuotepäällikkö Mario Bäcker vertaa.

Konttikonesalilla oltava 100 %:n luotettavuus

Laatuvaatimukset IT:n toiminnalle ovat tiukat. ”Jos IT pettää, toimitukset sairaaloille eivät lähde oikea-aikaisesti. 100-prosenttinen luotettavuus ei ole meille luksusta, vaan välttämättömyys”, sanoo Jürgen Rocke.

Baden-Badenin veripalveluun asennettu konttikonesali saatiin toimintaan 8 viikossa. Siihen sijoitettiin viisi Rittalin palvelinkehikkoa sekä tarvittavat ohjaus- ja suojaratkaisut.

DRK:n veripalvelun päämaja sijaitsee Baden-Badenissa rauhallisessa huvilakaupunginosassa, joten konttikonesalin jäähdytysääni vaimennettiin alumiinivaipalla 35 dB tasolle. Äänitaso vastaa tavallisen jääkaapin tasoa.

tuotepäällikkö Sami Salmela, puh. 050 3287 693, sami.salmela@rittal.fi

Saksalainen Rittal GmbH & Co. KG on maailman johtava sähkökytkentä- ja IT-laitekaappien valmistaja sekä konesalien rakentaja. Rittal palvelee asiakkaitaan maailmanlaajuisesti 12 korkeatasoisen tuotantolaitoksen, 60 tytäryhtiön ja 40 agentuurin voimin. Yli 9.000 työntekijällään Rittal on Friedhelm Loh Groupin suurin yritys, jonka pääkonttori on Herbornissa, Saksassa.

Suomessa toimiva Rittal Oy on vuoden 1991 alussa perustettu maahantuontiyritys, joka markkinoi ja myy saksalaisen emoyhtiön valmistamia tuotteita. Rittal Oy:ssä työskentelee tällä hetkellä vajaa 50 henkilöä ja sen liikevaihto oli vuonna 2010 yli 24 miljoonaa euroa. Rittalilta saat koko konesali- ja kytkentäkaappi-infran yhdestä osoitteesta. Asiakaslähtöinen suunnittelu ja avaimet käteen -toimitus vievät hyötysuhteesi ylös, mutta energiankulutuksesi alas.

Tätä kaikkea tarkoittaa Rittal − The System.

Saksan Punaisen Ristin (DRK) veripalvelu Baden-Badenissa vastaa Baden-Württembergin, Hessenin, Schleswig-Holsteinin, Hampurin, Berliinin, Brandenburgin ja Sachsenin tarpeista. Viikoittain tarvitaan 15 000 veriannosta.