Rittalin uuden teknologian suojakotelointiratkaisu menestyy Fazer Leipomoissa

Maailman johtava sähkökytkentäkaappien valmistaja ja konesalien rakentaja Rittal tuo lisää käyttövarmuutta ja toiminnallisuutta tuotantotilojen käyttöliittymäpäätetyöskentelyyn. Rittal räätälöi suojakotelointiratkaisun ja suojattujen päätteiden kannatinjärjestelmän Lahteen Fazer Leipomoiden yhteen suurimmista tuotantoyksiköistä. Rittal tarjoaa Fazerin tarpeisiin soveltuvaa suojakoteloa ainoana markkinoilla. Samaa ratkaisua hyödynnetään jatkossa mahdollisesti kaikissa 24:ssä Fazerin makeis- ja leipomotuotantoyksiköissä Suomessa, Venäjällä, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Ruotsissa.

Tuotantokoneiden tehokkuusmittauksia (OEE, Overall Equipment Efficiency) varten tarvittavat käyttöliittymäpäätteet suojataan uuden teknologian ratkaisulla niin, ettei tuotannossa syntyvä hienojakoinen jauhopöly pääse vikaannuttamaan tietokoneita. Mittaaminen tehostuu, kun päätteet asennetaan helposti liikuteltavan kannatinvarren päähän.

”Ratkaisussa räätälöimme Fazer Leipomoille Comfort Panel CP-C kannatinvarsijärjestelmän. Yhdellä päätteellä voidaan näin operoida tehokkaasti eri suunnista entistä pidemmän, yksinivelisen varren ansiosta, jonka päähän pääte asennetaan. Varren lujuus riittää loistavasti tähän ja vaativampiinkin tarpeisiin”, Rittalin aluepäällikkö Risto Lempiäinen kertoo.

Ratkaisun suurimpana hyötynä on sen kustannustehokkuus ja kompaktius.

”Lattiapinta-alaa vapautuu, kun varren varassa olevan koteloidun päätteen voi asentaa seinään tai pilariin. Käyttäjä voi lisäksi pyörittää päätettä suhteessa tuotantolinjaan. Edut ovat selvät myös laitoksen korkean hygieniatason ylläpitämisessä. Kotelot eivät kerää lainkaan jauhopölyä”, Fazer Lahden Leipomon sähkö- ja automaatioinsinööri Markku Pessala toteaa.

”Rakensimme uuden mittausjärjestelmän, ja tarvitsimme tuotantotiloihin 11 kpl käyttöliittymäpäätettä. Niiden suojausratkaisu kannatinjärjestelmineen räätälöitiin meille asiantuntevasti. Luotamme Rittalin pitkään kokemukseen koteloinnissa”, Pessala jatkaa.

Fazer Leipomoiden tuotantotilojen päätelaitteiden kotelointitarve liittyy investointiin, jossa tuotantokoneiden tehokkuusmittauksia kehitetään kokonaisvaltaisesti sekä laitteiden että ohjelmistojen osalta.

Rittalin ratkaisun jälleenmyyjänä ja kumppanina asennuksessa toimi lahtelainen LSK Electrics Oy.

aluepäällikkö Risto Lempiäinen, Rittal Oy, 040 54 88 616, risto.lempiainen@rittal.fi

sähkö- ja automaatioinsinööri Markku Pessala, Fazer Leipomot Oy Lahti, 020 555 3615, markku.pessala@fazer.com

Rittal

Saksalainen Rittal GmbH & Co. KG on maailman johtava sähkökytkentä- ja IT-laitekaappien valmistaja sekä konesalien rakentaja. Rittal palvelee asiakkaitaan maailmanlaajuisesti 12 korkeatasoisen tuotantolaitoksen, 63 tytäryhtiön ja 40 agentuurin voimin. Yli 10.000 työntekijällään Rittal on Friedhelm Loh Groupin suurin yritys, jonka pääkonttori on Herbornissa, Saksassa.

Suomessa toimiva Rittal Oy on vuoden 1991 alussa perustettu maahantuontiyritys, joka markkinoi ja myy saksalaisen emoyhtiön valmistamia tuotteita. Rittal Oy:ssä työskentelee tällä hetkellä 51 henkilöä ja sen liikevaihto oli vuonna 2011 noin 27 miljoonaa euroa. Rittalilta saat koko konesali- ja kytkentäkaappi-infran yhdestä osoitteesta. Asiakaslähtöinen suunnittelu ja avaimet käteen -toimitus vievät hyötysuhteesi ylös, mutta energiankulutuksesi alas.

Tätä kaikkea tarkoittaa Rittal − The System.

www.rittal.fi

Fazer leipomo- ja makeisliiketoiminta-alue

Fazer on leipomotoiminnallaan Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella ja Venäjällä. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä, jossa Fazer toimii nimellä Hlebnyi Dom. Fazerilla on kaikkiaan 21 leipomoa. Fazerin lisäksi brändejä ovat Oululainen, Skogaholm, Hlebnyi Dom, Druva, ja Gardesis. Leipomotuotteita viedään yli 15 maahan.

Fazer Mylly Lahdessa on paitsi leipomoiden raaka-ainetoimittaja, myös raaka-ainehallinnan, tutkimuksen ja kehittämisen keskus. Myllyn tuotannosta suurin osa myydään konsernin ulkopuolisille asiakkaille.

Fazer on makeisliiketoiminnallaan Suomen johtava makeisyritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Fazerin makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit). Fazerilla on useita vahvoja kansainvälisiä makeistavaramerkkejä, kuten Karl Fazer, Geisha, Dumle, Tutti Frutti, Marianne, Tyrkisk Peber, Pantteri, Ässä ja Xylident. Makeistuotteita viedään noin 27 maahan.

www.fazer.fi