Santa Monica Networks ja Otaverkko toimittavat verkon etäkäyttöpalvelut Laurealle

Tietoturvallisten verkkoratkaisujen asiantuntija Santa Monica Networks Oy toimittaa yhdessä Otaverkon kanssa Laurealle verkon etäkäyttöpalvelut. Ratkaisun avulla opiskelijat ja opettajat pääsevät nyt ammattikorkeakoulu Laurean tietojärjestelmiin myös kotoa käsin.

Espoolainen Otaverkko tuottaa IT-palveluita Laurea-ammattikorkeakoululle. Hiljan päättyneessä hankkeessa Santa Monica toimitti Otaverkolle etäyhteyden mahdollistavan SSL VPN -ratkaisun.

”Nyt käyttöönotetussa teknologiassa opiskelija saa tavallista internet-verkkoahyödyntäen muodostettua tietoturvallisen etäyhteyden oppilaitoksen järjestelmiin. Näin esimerkiksi Laurean kirjaston tietokantojen ja levyjärjestelmään tallennettujen omien tiedostojen käyttö on mahdollista myös kotoa käsin”, Santa Monica Networksin myyntipäällikkö Jouko Nuolioja kertoo.

Ratkaisu perustuu Juniperin teknologiaan.

Nuoliojan mukaan Laurean IT-osastolle näytettiin erillisen demon avulla, miten SSL VPN -ratkaisu käytännössä toimii ja miten Microsoft Active Directory (AD) siihen integroituu. Active Directory -yhteensopivuus oli välttämätöntä, sillä kaikki Laurean opiskelijoiden ja henkilökunnan käyttäjäprofiilit on luotu sinne.

Yhdellä kirjautumisella kaikki palvelut käyttöön

”Kun käyttäjä kirjautuu sisään, hänelle annetaan käyttäjäprofiilin mukaiset Laurean IT-resurssit ja palvelut käyttöön. Käytännössä kirjautuminen tapahtuu verkkoselaimen kautta, jossa oppilaitoksen palveluita käyttämään verkon ulkopuolelta pyrkivältä kysytään käyttäjätunnus ja salasana. Kaikki käyttäjäoikeuksien mukaiset palvelut tulevat käyttöön yhdellä kirjautumisella tulevat käyttöön”, Otaverkon tekninen johtaja Tuomo Karhapää sanoo.

”Haastavinta hankkeessa oli toteuttaa pääsy kirjaston tarjoamiin ulkopuolisiin tietokantoihin. Tällaisia ovat esimerkiksi monet tieteelliset julkaisuportaalit. Laureassa erilaisia tämän tyyppisiä tietokantoja on käytössä useita kymmeniä. Kaikki ne saatiin toimimaan”, Karhapää jatkaa.

Santa Monica Networks valikoitui hankkeeseen asiantuntija- ja teknologiatoimittajakumppaniksi parhaan kokonaisuuden tarjoajana. Tarjottu ratkaisu, aiemmat referenssit, hyvä palvelu ja tekniset demot sekä toki myös hintataso vakuuttivat.

”Santa Monica Networks teki käyttöönoton ja vastasi teknisen tuen tarjoamisesta. Yhteistyö jatkuu, sillä SMN huolehtii nyt laite- ja ohjelmistohuollosta”, Karhapää kertoo.

myyntipäällikkö Jouko Nuolioja, Santa Monica Networks Oy, puh. 0400 429 834, jouko.nuolioja@smn.fi

toimitusjohtaja Kai Vuokko, Santa Monica Networks Oy, puh. 050 3800 192, kai.vuokko@smn.fi

Otaverkko Oy

Otaverkko Oy on vuonna 1997 perustettu IT-alan asiantuntija- ja palveluyritys. Se tarjoaa asiakkailleen kokonaisvaltaista teknistä osaamista ja laadukkaita yksilöllisiä ratkaisuja, joilla varmistetaan yrityksen tietoteknisen ympäristön toimivuuden, korkean käytettävyyden sekä tietoturvan kaikissa olosuhteissa. Otaverkon keskeiset vahvuudet perustuvat pitkäaikaisiin ja luottamuksellisiin asiakassuhteisiin, motivoituneeseen henkilöstöön sekä laajaan ja syvälliseen asiantuntemukseen.

www.otaverkko.fi

Santa Monica Networks Oy

Santa Monica Networks Oy on suomalainen tietoturvallisten tietoverkkoratkaisujen asiantuntija. Sen asiantuntemus perustuu pitkään kokemukseen vaativista tietoverkkoratkaisuista ja sertifioituun kumppanuuteen johtavien päämiesten kanssa. Vuonna 2010 Santa Monica Networksin liikevaihto Suomessa oli 21,4 (14,8) miljoonaa euroa. Henkilöstöä on 32.

Santa Monica Networksin historia ulottuu vuoteen 1989, jolloin Suomeen perustettiin yritys nimeltä Santa Monica Software. Nykyinen nimi Santa Monica Networks otettiin käyttöön vuonna 2005, jolloin yritys palasi omistajamuutosten jälkeen Suomen markkinoille. Santa Monica Networks Groupilla on kaikkien ryhmän yritysten asiakkaita palveleva palvelukeskus Tallinnassa.

www.smn.fi
www.smngroup.eu