Somen voima: yli 25 000 ideaa miten kehittää yhteistyötä arabiamaailman ja Euroopan välillä.

Liikkeenjohdon asiantuntijayritys Fountain Park on toteuttanut Euroopan mittakaavassa ainutlaatuisen, arabimaiden ja Euroopan nuorison yhteistyömahdollisuuksia selvittävän tutkimuksen Fountain Parkin kehittämää verkkoaivoriihi menetelmää hyödyntäen. Sen tavoitteena oli etsiä yhteistyömahdollisuuksia suoraan arabimaiden ja Euroopan kansalaisten välille ohi hallinnollisen byrokratian ja korruption, koska hallitusten välinen yhteistyö ei ole näkynyt toivotulla tavalla tavallisen kansalaisen arjessa.

Verkossa toteutettuun Springeneration-verkkoaivoriiheen vastasi 70 000 nuorta. Ideoita tuli yli 25 000, joita muut osallistujat arvioivat yli 80 500 kertaa.

Fountain Park toteutti hankkeen yhteistyössä Euroopan kansanpuolueen (EPP) ajatuspaja Centre for European Studies:n kanssa. Hankkeen rahoitti Euroopan parlamentti.

Vastauksista löytyi kuusi eri teemaa: koulutus, kulttuurivaihto, nuorison voima, taloudellinen yhteistyö, ihmisoikeudet sekä demokratiakehitys.

”Projekti onnistui yli odotusten. Konkreettisiksi toimenpide-ehdotuksiksi nousivat muun muassa se, miten ohjata aloittelevia yritysideoita arabimaissa tai miten markkinoida tietotaitoa esimerkiksi uusiutuvan energiateknologian alueelta”, Fountain Parkin toimitusjohtaja Riitta Ahlholm kertoo ja jatkaa:

”Yhtenä laajana teemana oli nuorten koulutus ja sen kautta järjestettävän kulttuurillisen vaihdon tärkeys ja tasavertaisuus. Arabimaailmassa akateemisesti koulutetuille ei löydy helposti töitä ilman korruptiota. Siksi onkin tärkeää järjestää tasavertaista oppilasvaihtoa Euroopan ja arabimaailman välillä. Tai miettiä, miten opettaa uusia, kanssakäymistä helpottavia teknologioita näiden maiden nuorisolle. Suomalaiset olisivat tässä huippuosaajia ja siksi tunnistettuun mahdollisuuteen olisi suomalaisten tartuttava.”

Faktaa:

-          Verkossa toteutettuun Springeneration-verkkoaivoriiheen vastasi 70 000 nuorta.

-          Kutsut lähetettiin pitkälti Facebookin, Twitterin ja sähköpostin kautta.

-          Verkkoaivoriihi toteutettiin joulukuu 2011 − kesäkuu 2012 välisenä aikana.

-          Verkkoaivoriiheen osallistujat saivat kuvata, miten he näkevät oman tulevaisuuden, mikä on heille tärkeää ja miten eurooppalaiset voisivat osoittaa nykyistä enemmän suvaitsevaisuutta ja tukea arabinuoria kohtaan.

-          70 000 vastaajaa, joista 85 % oli alle 35-vuotiaita. Suurin osa vastaajista asui Egyptissä, Libyassa tai Algeriassa, eniten vastaajia oli Egyptistä.

-          Vastaajista naisia oli verrattain vähän, vain 17 %.

Lisätiedot:

Fountain Park Oy, toimitusjohtaja Riitta Ahlholm, puh. 040 503 1318, riitta.ahlholm@fountainpark.com

Fountain Park Oy
on liikkeenjohdon asiantuntijayritys, joka tuo joukkojen viisauden johtamisen arkeen.
Edistämme asiakkaidemme liiketoimintaa tekemällä tiedosta tulosta.
Palvelumme ytimessä on verkkoaivoriihi, jonka avulla tuomme organisaation tai sidosryhmien piilevän tiedon päätöksentekijän käyttöön, konkreettisin toimenpide-ehdotuksin.
Olemme toteuttaneet 12 vuoden aikana yrityksille ja julkiselle sektorille yli 1500 projektia, joihin on osallistunut yli 3,5 miljoonaa henkilöä.