Suomen energiatehokkain jäähdytysjärjestelmäratkaisu Lahteen

Maailman johtava sähkökytkentäkaappien valmistaja ja konesalien rakentaja Rittal toimittaa LahtiNetwork Oy:lle konesalitoimituksen, joka käyttää pohjavettä salin laitteiden jäähdytykseen.

LahtiNetworksin konesali on rakennettu vanhaan UPOn valimolaitokseen. Aiemmin metallin jäähdyttämiseen käytettyä pohjavettä hyödynnetään nyt ympäristöystävällisesti konesalien laitteiden jäähdyttämiseen. Palvelimien jäähdytykseen tarvittava sähköenergian kulutus on pudonnut merkittävästi aiempaan palvelinratkaisuun verrattuna.

Toimitus sisältää palvelinkaapit, konesalin jäähdytyksen, UPS-järjestelmän sekä kulunvalvonnan ja etähallinnan.

”Asiakas halusi rakentaa kustannustehokkaan konesalin. Rittal tarjosi passiivijäähdytykseen perustuvan ratkaisun, joka on erittäin energiataloudellinen ja ekologinen. Jäähdytys on varmistettu passiivijäähdytyksen lisäksi usealla menetelmällä eli pohjavedellä, vapaajäähdytyksellä, kompressorilla sekä hätävedellä. Passiivijäähdytys on niin sanottu primäärijäähdytys. Muut menetelmät ovat varajärjestelmiä ja niitä käytetään vain jos pohjavedestä ei saada riittävää jäähdytystehoa. Tämän takia ratkaisu on erittäin toimintavarma”, kertoo Rittalin kehityspäällikkö Marko Ruokonen.

Tuotantotekninen ratkaisu on toteutukseltaan ainutlaatuinen ja tuo mukanaan huomattavia kustannussäästöjä. Kun asiakas siirtää palvelimensa ekologiseen uuteen konesaliin, tekee hän samalla valinnan ympäristöystävällisyyden ja vastuullisuuden puolesta.
Ratkaisu tuo huomattavan kilpailuedun konesalimarkkinoilla. Pystymme säästämään huomattavasti jäähdytysenergian kustannuksia", kertoo LahtiNetworksin toimitusjohtaja Tuukka Kokkonen ja jatkaa:

”Rittalin vahvuus on erityisesti kokonaistoimituksissa, joka takaa jäähdytysratkaisujen aukottoman suunnittelun aina hallittuun käyttöönottoon asti.”

kehityspäällikkö Marko Ruokonen, Rittal Oy, puh. 040 556 2363, marko.ruokonen@rittal.fi

tekninen johtaja Juha Karjalainen, Lahtinetwork Oy, puh. 044 725 3545,
juha.karjalainen@lahtinetwork.fi

www.rittal.fi

Saksalainen Rittal GmbH & Co. KG on maailman johtava sähkökytkentä- ja IT-laitekaappien valmistaja sekä konesalien rakentaja. Rittal palvelee asiakkaitaan maailmanlaajuisesti 12 korkeatasoisen tuotantolaitoksen, 63 tytäryhtiön ja 40 agentuurin voimin. Yli 10.000 työntekijällään Rittal on Friedhelm Loh Groupin suurin yritys, jonka pääkonttori on Herbornissa, Saksassa.

Suomessa toimiva Rittal Oy on vuoden 1991 alussa perustettu maahantuontiyritys, joka markkinoi ja myy saksalaisen emoyhtiön valmistamia tuotteita. Rittal Oy:ssä työskentelee tällä hetkellä 50 henkilöä ja sen liikevaihto oli vuonna 2011 lähes 27 miljoonaa euroa. Rittalilta saat koko konesali- ja kytkentäkaappi-infran yhdestä osoitteesta. Asiakaslähtöinen suunnittelu ja avaimet käteen -toimitus vievät hyötysuhteesi ylös, mutta energiankulutuksesi alas. Tätä kaikkea tarkoittaa Rittal − The System.

LahtiNetwork Oy tarjoaa monipuolisesti tietoliikennealan suunnittelu-, urakointi, projektijohdon sekä käyttö- ja ylläpitopalveluita Päijät-Hämeen alueen verkonrakentajille, palveluntarjoajille sekä yrityksille ja julkishallinnolle.