Valaistuselämyksiä kortteleiden sisäpihoilla

Suomen johtaviin rakennusalan suunnittelu- ja konsulttiyrityksiin lukeutuva WSP Finland Oy on ollut mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa ainutlaatuisia valaistuselämyksiä Pohjoisesplanadin, Unioninkadun, Aleksanterinkadun ja Helenankadun sisäpihoille. Hanke toteutettiin yhdessä Suomen Valoteknillisen seuran kanssa.

Valon piilopuutarhat ­-tapahtuma on valaistussuunnittelijalle suunnattu projekti, jossa on mahdollisuus tehdä vapaamuotoista valaistussuunnittelua ja samalla opettaa valaistuksesta innostuneita opiskelijoita.

”Projekti tuo esiin suomalaista asiantuntevaa valaistussuunnittelua. Torikortteleiden sisäpihoja muokattiin valon avulla elämyksellisiksi tiloiksi, jotka eivät ole monelle ennalta tuttuja”, kertoo WSP:n Design Studion Pia Salmi, joka osallistui projektin organisointiin Suomen Valoteknisen seuran toimintaryhmän edustajana.

WSP:n ja iGuzzinin työryhmä valitsi päälinjoiksi puiden valaistuksen avulla tehtävät varjokuvat, jotka heijastuvat seinille. Valoteoksen nimi on Piilovarjot.

”Omassa valoteoksessa halusimme vahvistaa tilan intiimiä tunnelmaa luomalla salaperäisiä varjoja seinille tunnelmallisen valaistuksen avulla. Kohteessa soi myös paikallisen ravintolan humppamusiikki, joten lisäsimme musiikille kaveriksi muuttuvia varjoja luovat peilipallot”, kertoo projektipäällikkö Sirpa Laitinen.

Talvi ja lumi aiheuttivat työryhmälle myös lisähaasteita. Valaisimien sijoittelussa oli huomioitava myös ilkivallan mahdollisuus.

”Valaisimien johdot täytyy piilottaa niin, etteivät kulkijat kompastu niihin ja ettei aurauskalusto vie niitä mukanaan. LED-valaisimet täytyy käydä puhdistamassa päivittäin lumesta, jotta kohteet pysyvät valaistuina koko ajan”, kertoo Laitinen.

Piilovarjot -teoksen suunnitteluryhmään kuuluivat WSP:ssä työskentelevät suunnittelija, DI Tom Schneider, opiskelijat Mika Nieminen, Ulla Tikkanen sekä projektipäällikkö Sirpa Laitinen. Lisäksi ryhmään kuuluivat opiskelija Veijo Isojunno Metropoliasta sekä valaisinedustajat Jari Partanen ja Riku Järvelä iGuzzinilta.

Valon puutarhat -valotaideteoksia voi käydä ihailemassa 9.12. asti Pohjoisesplanadin, Unioninkadun, Aleksanterinkadun ja Helenankadun sisäpihoilla.

Lisätietoja

projektipäällikkö Sirpa Laitinen, WSP Finland, puh. 040 080 3423, sirpa.laitinen@wspgroup.fi

www.wspgroup.com/fi

WSP Finland on monialainen suunnitteluyritys. Tarjoamme kestäviä tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoilupalveluja yhdyskunta- ja rakennesuunnitteluun sekä korjausrakentamiseen. Olemme mukana vaativissa suunnitteluhankkeissa sekä Suomessa että kansainvälisesti. 330 asiantuntijaamme työskentelevät Helsingissä, Oulussa, Tampereella ja Jyväskylässä.

WSP tunnetaan merkittävistä palkinnoista ja kunniamaininnoista etenkin kestävän yhdyskunta-rakentamisen, silta- ja liikennesuunnittelun sekä muotoilun projekteissa. Tuoreita ja näkyvimpiä suunnittelukohteitamme ovat Auroran ja Crusellin sillat Helsingissä, Sipoon Sibbesborgin alueen suunnittelu, Kirkkonummi-Kivenlahti-moottoritie, Viikin matalaenergiatalo, Meilahden kolmiosairaala, Oulun Matkakeskus ja Kastellin monitoimitalo sekä useimmat metropolialueen raideliikennehankkeet. Suunnittelumme näkyy myös Metsähallituksen puurakenteisessa Pilke-talossa Rovaniemellä, Tampereen Niemenrannan alueella, Turun Myllysillassa, Olkiluodon ydinvoimalaitoksessa sekä lukuisissa tuulivoimahankkeissa.

Kansainvälisiä referenssejä meillä on yli 30 maasta aina maantieteellisesti vaativista siltasuunnittelukohteista sellutehtaille ja voimalaitoksiin tehtyihin kattilansuunnitteluprojekteihin

WSP Finland kuuluu kansainväliseen WSP + GENIVAR -yhtiöön, jossa työskentelee 14 500 asiantuntijaa yli 300 toimistossa 35 maassa ja kaikissa maanosissa.