VALTAKUNNALLINEN HENKILÖLIIKENNETUTKIMUS:WSP VASTAAMAAN TUTKIMUSAINEISTON YLLÄPIDOSTA

Suomen johtaviin rakennusalan suunnittelu- ja konsulttiyrityksiin lukeutuva WSP Finland Oy ryhtyy vastaamaan tuoreen valtakunnallisen henkilöliikennetutkimuksen tutkimusaineiston ylläpidosta.

WSP Finland yhdessä TNS Gallupin kanssa vastasi tutkimuksen toteutuksesta.

Valtakunnallinen henkilöliikennetutkimus on toteutettu kuuden vuoden välein. Uusimman tutkimuksen on teettänyt Liikennevirasto. Tutkimukseen haastateltiin vuosina 2010−2011 yli 12 000 suomalaista. Käsiteltävinä ovat kaikki liikkumismuodot kävelemisestä lentämiseen.

”Tuotamme seuraavan viiden vuoden analyyseja esimerkiksi viranomaisille, kunnille ja tutkimuslaitoksille. WSP:n vahvuutena on monialainen suunnittelu, jossa korostuu erityisesti ekologisesti kestävät ratkaisut. Myös kansainvälinen WSP-verkosto tarjoaa meille rohkeita näkemyksiä ja laajan kokemuspinnan kestävään kehitykseen”, projektipäällikkö Virpi Pastinen WSP:stä kertoo.

WSP on mukana monenlaisissa esteettömyyteen liittyvissä joukkoliikennehankkeissa.

Esteettömyysselvitykset jalankulun ja pyöräilyn helpottamiseksi taajamissa ovat yrityksen tyypillisiä osaamisalueita.

”Esimerkiksi esteettömyyteen, sujuviin matkaketjuihin ja joukkoliikenteen tiedon saantiin liittyvät työt korostuvat tulevaisuudessa entistä enemmän. Tällaiset ovat tärkeitä keinoja houkutella ihmisiä pois autosta”, Pastinen sanoo.

Lisätietoa tutkimuksesta www.hlt.fi.

WSP Finland Oy, projektipäällikkö Virpi Pastinen, puh. 040 5088 112, virpi.pastinen(at)wspgroup.fi

WSP Finland on monialainen suomalainen suunnitteluyritys. Tarjoamme kestäviä tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoilupalveluita Suomessa ja kansainvälisesti. Meillä työskentelee 330 asiantuntijaa Helsingissä, Oulussa, Tampereella ja Jyväskylässä.

Näkyvimpiä viime aikojen suunnittelukohteitamme pääkaupunkiseudulla ovat muun muassa Crusellin silta, Kirkkonummi-Kivenlahti -moottoritie, Hakamäentie, Viikin matalaenergiatalo, Meilahden kolmiosairaala sekä useimmat metropolialueen raideliikennehankkeet. Muualla Suomessa kohteitamme ovat muun muassa Metsähallituksen puurakenteinen Pilke-talo Rovaniemellä, Tampereen Niemenrannan alue, Turun Myllysilta, Olkiluodon ydinvoimalaitos sekä lukuisat tuulivoimahankkeet. Kansainvälisestä suunnittelusta eturivin esimerkkejä ovat sillansuunnittelu- sekä kattilansuunnitteluprojektit sellutehtaille ja voimalaitoksiin yli 30 maassa.

WSP Finland kuuluu kansainväliseen WSP Groupiin, jossa työskentelee 9 000 asiantuntijaa 200 toimistossa kuudessa eri maanosassa ja 35 eri maassa. WSP Group on perustettu 1969 ja se on listattu Lontoon pörssiin.