WSP: Cao Lanhin sillan rakennustyö alkaa Vietnamissa

WSP Finlandin suunnitteleman vinoköysisillan rakentaminen käynnistyy Vietnamissa. WSP toimii nyt valmistuneen suunnittelutyön jälkeen myös sillan rakentamisen valvojana yhdessä samaan konsortioon kuuluvien korealaisen ja amerikkalaisen suunnittelutoimiston kanssa.

WSP lukeutuu Suomen johtaviin rakennusalan suunnittelu- ja konsulttiyrityksiin.

Tien-joen ylittävä 6-kaistainen ja kaksi kilometriä pitkä Cao Lanh -silta yhdistää Cao Lanhin kaupungin ja Lap Vo’n alueen. Sillan rakentamisen on arvioitu kestävän noin 3,5 vuotta, ja sen valmistuttua sillasta hyötyy viisi miljoonaa alueen asukasta. Päivittäin sillan ylittää 170.000 ihmistä.

Cao Lanhin sillan suunnittelu aloitettiin kaksi vuotta sitten konsortiossa, johon kuuluivat WSP:n lisäksi CDM Smith (USA) ja Yooshin (Korea) -suunnittelutoimistot. Siltahanke on osa isoa projektia Mekong-joen suiston liikenneratkaisuista. Projektin kuuluu Cao Lanhin sillan ohella 25 pienempää siltaa, joiden yhteenlaskettu pituus on 6,2 kilometriä. Siltojen lisäksi projekti sisältää 26 kilometriä moottoritietä. WSP vastaa siltojen detaljisuunnittelusta ja rakennusvalvonnasta.

Cao Lanh -sillan kustannukset ovat 147 miljoonaa dollaria (USA). Hankkeen rahoittavat ADB (Australian Trust Fund), AusAid sekä Vietnam. Koko hankkeen kustannukset ovat yli 900 miljoonaa dollaria.

Cao Lanhin rakennustöiden käynnistymistä juhlittiin näyttävästi 19. lokakuuta järjestetyssä Ground Breaking -seremoniassa. Juhlallisessa tilaisuudessa sillan rakennustyöt käynnisti Vietnamin varapääministeri Vu Van Ninh.

Lisätietoja: johtava konsultti Esko Järvenpää, puh. 0207 864 770, esko.jarvenpaa@wspgroup.fi

www.wspgroup.fi

WSP Finland on monialainen suunnitteluyritys. Tarjoamme kestäviä tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoilupalveluja yhdyskunta- ja rakennesuunnitteluun sekä korjausrakentamiseen. Olemme mukana vaativissa suunnitteluhankkeissa sekä Suomessa että kansainvälisesti. Noin 330 asiantuntijaamme työskentelevät Helsingissä, Oulussa, Tampereella ja Jyväskylässä.

WSP tunnetaan merkittävistä palkinnoista ja kunniamaininnoista etenkin kestävän yhdyskuntarakentamisen, silta- ja liikennesuunnittelun sekä muotoilun projekteissa. Tuoreita ja näkyvimpiä suunnittelukohteitamme ovat Auroran ja Crusellin sillat Helsingissä, Sipoon Sibbesborgin alueen suunnittelu, Kirkkonummi-Kivenlahti-moottoritie, Viikin matalaenergiatalo, Meilahden kolmiosairaala, Oulun Matkakeskus ja Kastellin monitoimitalo sekä useimmat metropolialueen raideliikennehankkeet. Suunnittelumme näkyy myös Metsähallituksen puurakenteisessa Pilke-talossa Rovaniemellä, Tampereen Niemenrannan alueella, Turun Myllysillassa, Olkiluodon ydinvoimalaitoksessa sekä lukuisissa tuulivoimahankkeissa.

Kansainvälisiä referenssejä meillä on yli 30 maasta aina maantieteellisesti vaativista siltasuunnittelukohteista sellutehtaille ja voimalaitoksiin tehtyihin kattilansuunnitteluprojekteihin.

WSP Finland kuuluu kansainväliseen WSP + GENIVAR -yhtiöön, jossa työskentelee noin 15 000 asiantuntijaa yli 300 toimistossa 35 maassa ja kaikissa maanosissa.