WSP koordinoimaan Tampereen Kalevanrinteen alueen suunnittelua

Suomen johtaviin rakennusalan suunnittelu- ja konsulttiyrityksiin lukeutuva WSP Finland Oy koordinoi Tampereelle nousevan Kalevanrinteen alueen suunnittelua. Kyseessä on 10−20 vuoden kuluttua valmistuva uusi alue, joka sijaitsee nykyisen Kalevan kaupunginosan jatkeena Sammonkadun varrella, 2,5 kilometriä Tampereen keskustasta.

Kyseessä on monialainen ja useita toimijoita yhdistävä hanke. Nyt valmistuneen alustavan yleissuunnitelman tavoitteena on muodostaa kuva arvoalueen monipuolisesta kehittämisestä: tarkoituksena on lisätä asukasmäärää nykyisestä 500:stä yli 2000:teen. Suunnitelmaan sisältyy myös liike- ja toimistorakentamista nykyisen 100.000 m²:n lisäksi 30.000 m². Alueen liikerakennuksia on tarkoitus korvata uusilla eheytyväksi kokonaisuudeksi.

Merkittävä kaupunkikuvan parannus

Hankkeen koordinaattori, WSP:n projektipäällikkö Petri Saarikoski kertoo:

”Lähtökohtana on ollut Tampereen keskustan laajeneminen itään. Haluamme luoda Kalevanrinteestä uudenlaisen solmupisteen henkilöajoneuvoihin perustuvan kauppa-asioinnin sekä toisaalta kantakaupunkimaisen kävelyn, pyöräilyn sekä julkisen liikkumisen sujuvaksi yhdistämiseksi. Suunnitelmassa on varauduttu kaupunkiraitiotiehen, mikä yhdistää toisaalta asukasluvultaan runsaan Hervannan sekä keskustan.”

”Hanke kattaa Kalevan perinteitä jatkavan uuden asuinkerrostaloalueen, kevyen liikenteen väylien ja puistojen lisäksi muun muassa ison kauppakokonaisuuden suunnittelun. Kalevanrinteen alue kulminoituu tapahtuma-aukioon Sammonkadun päätteenä, jonka maamerkkeinä ovat arkkitehtonisesti vetovoimainen tornirakennus palveluineen, nykyisen Iskun kiinteistön tilalle tuleva uusi liikerakennus sekä laajennettava Prismakeskus.”

Saarikosken mukaan uudisrakennusten ja pihojen alle suunnitellaan maanalaista pysäköintiä, ja kauppakiinteistöjen välille on hahmoteltu maanalaista jalankulkuyhteyttä. Tavoitteena on myös uudistaa merkittävästi nykyisiä liikennejärjestelyitä Hervannan valtaväylän ja Sammonkadun ympärillä.

WSP on järjestänyt useita työpajoja, joissa on sekä omien että ulkopuolisten puhujien alustuksella mietitty kaupunkikuvan, kaupan, liikenteen ja asumisen pitkäjänteistä kehittämistä.

”Esimerkiksi Pirkanmaan maakuntamuseon edustaja teemoitti yhden työpajan alueen historian ympärille. Moninaisten ja poikkitieteellisten näkökulmien avulla voimme luoda uutta ja kestävää, erilaistakin”, Saarikoski WSP:ltä toteaa.

projektipäällikkö Petri Saarikoski, puh. 040 588 9497, petri.saarikoski@wspgroup.fi

WSP Finland on monialainen suunnitteluyritys. Tarjoamme kestäviä tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoilupalveluja yhdyskunta- ja rakennesuunnitteluun sekä korjausrakentamiseen. Olemme mukana vaativissa suunnitteluhankkeissa sekä Suomessa että kansainvälisesti. 330 asiantuntijaamme työskentelevät Helsingissä, Oulussa, Tampereella ja Jyväskylässä.

WSP tunnetaan merkittävistä palkinnoista ja kunniamaininnoista etenkin kestävän yhdyskuntarakentamisen, silta- ja liikennesuunnittelun sekä muotoilun projekteissa. Tuoreita ja näkyvimpiä suunnittelukohteitamme ovat Auroran ja Crusellin sillat Helsingissä, Sipoon Sibbesborgin alueen suunnittelu, Kirkkonummi-Kivenlahti-moottoritie, Viikin matalaenergiatalo, Meilahden kolmiosairaala, Oulun Matkakeskus ja Kastellin monitoimitalo sekä useimmat metropolialueen raideliikennehankkeet. Suunnittelumme näkyy myös Metsähallituksen puurakenteisessa Pilke-talossa Rovaniemellä, Tampereen Niemenrannan alueella, Turun Myllysillassa, Olkiluodon ydinvoimalaitoksessa sekä lukuisissa tuulivoimahankkeissa.

Kansainvälisiä referenssejä meillä on yli 30 maasta aina maantieteellisesti vaativista siltasuunnittelukohteista sellutehtaille ja voimalaitoksiin tehtyihin kattilansuunnitteluprojekteihin.

WSP Finland kuuluu kansainväliseen WSP + GENIVAR -yhtiöön, jossa työskentelee 14 500 asiantuntijaa yli 300 toimistossa 35 maassa ja kaikissa maanosissa.

WSP