WSP laatinut esiselvityksen itäisen metrolinjan jatkovaihtoehdoista

Suomen johtaviin rakennusalan suunnittelu- ja konsulttiyrityksiin lukeutuva WSP Finland Oy on saanut valmiiksi itäisen metrolinjan esiselvityksen. Selvityksen tarkoituksena oli tutkia metrolinjojen vaihtoehtoja, asemapaikkoja ja rakennemallivaihtoehtoja välillä Majvik–Sibbesborg.

Suunnittelu tehtiin samanaikaisesti Sibbesborgin kehityskuvatyön kanssa. Esityksessä tavoitellaan tiivistä monikeskuksista kaupunkirakennetta, jonka aluekeskuksena idässä on Sibbesborg”, kertoo arkkitehti ja toimialajohtaja Terhi Tikkanen-Lindström WSP:ltä.

Sibbesborg on Sipoon Söderkullan eteläpuolelle nousevan uusi kestävään kehitykseen keskittynyt asuinalue. Sibbesborgiin on tarkoitus asuttaa jopa 100.000 asukasta vuoteen 2065 mennessä.

Pääkaupunkialue on kehittynyt tähän päivään asti hyvin epäsymmetrisesti. Tiivis ja voimakkain kasvu suuntautuu Helsingin niemeltä pohjoiseen ja länteen, mutta idässä rakenne pirstoutuu ja harvenee.

Esiselvityksestä syntyneeseen jatkosuunnitteluun valittiin kaksi eri linjausvaihtoehtoa. Molemmissa metrorata kulkee Majvikista mukaillen E18-moottoritien linjausta. Vaihtoehdot eroavat toisistaan Västerskogin eritasoliittymästä itään. Toisessa vaihtoehdossa kaksi viimeistä metroasemaa (Skräddarby ja Sibbesborg) sijaitsevat moottoritien läheisyydessä.

Toisessa vaihtoehdossa metro saapuu Sibbesborgiin etelästä, kuitenkin E18-moottoritien pohjoispuolelta. Toisessa vaihtoehdossa rata jatkaa maantien 170 linjausta ja saapuu Sibbesborgin keskustaan pohjoisesta. Sibbesborgia edeltävä asema sijaitsee nykyisen maantien 170 pohjoispuolella. (Katso tarkemmin liitekuva.)

”Jatkoon valitut vaihtoehdot vaikuttivat vähiten haitallisesti luontoon, ympäristöön ja maisemaan. Tämän kevään aikana tavoitteena on tehdä kaavoitukseen liittyviä lisäselvityksiä ja syksyllä käsitellä luonnosvaihtoehtoja. Osayleiskaava on tarkoitus saada valmiiksi vuoden 2014 aikana kertoo Tikkanen-Lindström hankkeen aikataulusta ja jatkaa:

”Pääkaupunkiseudun laajentumisen lähtökohtana on yhdyskuntarakenteen kasvu raideyhteyteen tukeutuen. Jotta metroinvestointi olisi Sibbesborgin alueen kehittämisen kannalta tarkoituksenmukainen, tulee sitä suunnitella osana koko metropolialueen tasapainoista liikenneverkkoa ja –järjestelmää.”

Faktaa:

-       Esiselvitystyön tilaajana oli Sipoon kunta.

-       Keväällä 2013 tehdään kaavoitukseen liittyviä lisäselvityksiä. Syksyllä 2013 käsitellään luonnos-vaihtoehtoja. Osayleiskaava on tarkoitus saada valmiiksi vuoden 2014 aikana.

-       Metroradan rakentamiskustannukset ovat noin 340–350 miljoonaa euroa. Kustannuksiin vaikuttavat muun muassa perustamisolosuhteet, radan ja tunneliosuuksien pituus sekä siltojen määrä.

-       Metron matka-aika Helsinkiin Sibbesborgista olisi noin 40 minuuttia.

-       Valtio tukee ratainvestointeja 30 %:n osuudella. Metro on kolmen kunnan (Helsingin, Vantaan ja Sipoon) sekä valtion yhteinen projekti.

toimialajohtaja Terhi Tikkanen-Lindström, puh. 046 878 3130,
terhi.tikkanen-lindstrom@wspgroup.fi

Liikennesuunnitteluyksikön päällikkö Reetta Putkonen, puh. 0207 864 307,
reetta.putkonen@wspgroup.fi

Linkki selvitysraporttiin:

WSP Finland on monialainen suunnitteluyritys. Tarjoamme kestäviä tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoilupalveluja yhdyskunta- ja rakennesuunnitteluun sekä korjausrakentamiseen. Olemme mukana vaativissa suunnitteluhankkeissa sekä Suomessa että kansainvälisesti. 330 asiantuntijaamme työskentelevät Helsingissä, Oulussa, Tampereella ja Jyväskylässä.

WSP tunnetaan merkittävistä palkinnoista ja kunniamaininnoista etenkin kestävän yhdyskuntarakentamisen, silta- ja liikennesuunnittelun sekä muotoilun projekteissa. Tuoreita ja näkyvimpiä suunnittelukohteitamme ovat Auroran ja Crusellin sillat Helsingissä, Sipoon Sibbesborgin alueen suunnittelu, Kirkkonummi-Kivenlahti-moottoritie, Viikin matalaenergiatalo, Meilahden kolmiosairaala, Oulun Matkakeskus ja Kastellin monitoimitalo sekä useimmat metropolialueen raideliikennehankkeet. Suunnittelumme näkyy myös Metsähallituksen puurakenteisessa Pilke-talossa Rovaniemellä, Tampereen Niemenrannan alueella, Turun Myllysillassa, Olkiluodon ydinvoimalaitoksessa sekä lukuisissa tuulivoimahankkeissa.

Kansainvälisiä referenssejä meillä on yli 30 maasta aina maantieteellisesti vaativista siltasuunnittelukohteista sellutehtaille ja voimalaitoksiin tehtyihin kattilansuunnitteluprojekteihin.

WSP Finland kuuluu kansainväliseen WSP + GENIVAR -yhtiöön, jossa työskentelee 14 500 asiantuntijaa yli 300 toimistossa 35 maassa ja kaikissa maanosissa.