WSP:n suunnittelema vinoköysisilta Vietnamissa valmis: kallistettu pyloni maailman korkeimpia

Suomen johtaviin rakennusalan suunnittelu- ja konsulttiyrityksiin lukeutuvan WSP Finland Oy:n suunnittelema vinoköysisilta Vietnamissa on valmis. Juhlallisia avajaisia vietettiin maaliskuun lopussa Da Nangin kaupungissa.

”Peräti 731 metriä pitkä Tran Thi Ly -vinoköysisilta on helppo tunnistaa sen pylonin molemmin puolin levittyvistä näyttävistä, punaisista köysiviuhkoista. Toisena erikoisuutena on 145 metriä korkea pyloni, joka on kallistettu taaksepäin. Kallistettu pyloni lukeutuu maailman korkeimpiin ja on vinoköysisiltojen ennätys. Pylonin alla sijaitsevat laakerit ovat vertikaalikuormiltaan maailman suurimmat silloissa käytetyt laakerit”, sillan pääsuunnittelija Esko Järvenpää WSP:ltä kertoo.

Silta ylittää Han-joen, ja sen noin 65 miljoonan euron rakennuskustannukset rahoitettiin valtion ja kaupungin budjetista. Hankkeen pääurakoitsijana toimi vietnamilainen Cienco 1 -rakennusyhtiö. WSP vastasi siltasuunnittelusta.

Kansirakenne lajissaan Aasian siltojen levein

”Kanneltaan 34,5 metriä leveä betonirakenteinen silta on nyt Da Nangin kaupungin ykkösmaamerkki. Sillan vaihtuva valaistus on todellinen nähtävyys. Keskeltä vinoköysillä kannatettu betonirakenteinen kansirakenne on lajissaan Aasian siltojen leveysennätys.

Da Nangin kaupunki juhli samalla myös uuden Dragon-sillan avajaisia. Sillan kaaret on muotoiltu lohikäärmeeksi.

Da Nangin Tran Thi Ly -siltasuunnitelma voitti aikanaan kansainvälisen siltakilpailun ja suunnittelu on palkittu myös kansainvälisellä Bentley-palkinnolla sarjassa ’Innovatiivinen sillansuunnittelu.’

WSP Finland on kerännyt mittavan referenssilistan eri puolille maailmaa suunnittelemistaan silloista. Yhtiö on tunnettu etenkin Aasiassa, jossa sen työnäytteinä on esimerkiksi Saigon-joen ylittävä Thu Thiem II -silta Ho Chi Minh Cityssä eli entisessä Saigonissa. Vietnamin Haiphongista löytyy 1300 metriä pitkä Binh-vinoköysisilta, sekin WSP:n käsialaa.

”Myös Intiassa sijaitseva maailman korkein ja pitkäjänteisiin kaari-ratasilta on meidän työpöydältä. Vaikealle vuoristoseudulle rakennetun Chenabin sillan kansi kohoaa peräti 320 metriä sen alittavan joen pinnasta. Meidät tunnetaankin maastollisesti vaikeisiin ympäristöihin suunnitelluista silloista. Myös kaikki Suomen tunnetuimmat vinoköysisillat ovat WSP:n suunnittelemia: esimerkiksi Jätkänkynttilä Rovaniemellä, Laukonsilta Tampereella, Auroran silta Helsingissä ja Raippaluodon silta Mustasaaressa Vaasan kupeessa”, Esko Järvenpää kertoo.

pääsuunnittelija Esko Järvenpää, puh. 0400 494 901, esko.jarvenpaa@wspgroup.fi

WSP Finland on monialainen suunnitteluyritys. Tarjoamme kestäviä tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoilupalveluja yhdyskunta- ja rakennesuunnitteluun sekä korjausrakentamiseen. Olemme mukana vaativissa suunnitteluhankkeissa sekä Suomessa että kansainvälisesti. 330 asiantuntijaamme työskentelevät Helsingissä, Oulussa, Tampereella ja Jyväskylässä.

WSP tunnetaan merkittävistä palkinnoista ja kunniamaininnoista etenkin kestävän yhdyskuntarakentamisen, silta- ja liikennesuunnittelun sekä muotoilun projekteissa. Tuoreita ja näkyvimpiä suunnittelukohteitamme ovat Auroran ja Crusellin sillat Helsingissä, Sipoon Sibbesborgin alueen suunnittelu, Kirkkonummi-Kivenlahti-moottoritie, Viikin matalaenergiatalo, Meilahden kolmiosairaala, Oulun Matkakeskus ja Kastellin monitoimitalo sekä useimmat metropolialueen raideliikennehankkeet. Suunnittelumme näkyy myös Metsähallituksen puurakenteisessa Pilke-talossa Rovaniemellä, Tampereen Niemenrannan alueella, Turun Myllysillassa, Olkiluodon ydinvoimalaitoksessa sekä lukuisissa tuulivoimahankkeissa.

Kansainvälisiä referenssejä meillä on yli 30 maasta aina maantieteellisesti vaativista siltasuunnittelukohteista sellutehtaille ja voimalaitoksiin tehtyihin kattilansuunnitteluprojekteihin.

WSP Finland kuuluu kansainväliseen WSP + GENIVAR -yhtiöön, jossa työskentelee 14 500 asiantuntijaa yli 300 toimistossa 35 maassa ja kaikissa maanosissa.