WSP TUO HELSINKI-PÄIVÄÄN UUDENLAISET PYÖRÄTELINEET

Suomen johtaviin rakennusalan suunnittelu- ja konsulttiyrityksiin lukeutuva WSP Finland Oy esittelee Helsinki-päivänä 12.kesäkuuta kolme pintamateriaaliltaan erilaista pyörätelinettä. Hanke on osa HKL:n pyöräpalveluiden kehittämishanketta, jonka tavoitteena on lisätä pyöräilyä ja pyöräilyn palvelutasoa kaupungeissa. Laadukas, kestävä ja turvallinen pysäköinti on osa hyvää ja kattavaa pyöräpalvelua.

Pyörätelineisiin voi tutustua Narinkkatorille avattavassa Fiilari-näyttelyssä ja Pyöräkeskuksessa.

”Pyörätelineiden prototyypeissä testataan kolmea eri pintamateriaalia: pulverimaalattua terästä, ruostumatonta terästä ja isoissa paperikoneissa käytettävää polyuretaanipinnoitetta. Tarkoituksena on löytää kestävä pintakäsittely. Pyörätelineiden muotokieli on minimalistinen ja linjakas, erilaisiin sijoitusympäristöihin sopiva. Tuoteperhe on modulaarinen: telineistä ja katoksista voi tilata kuhunkin sijoituspaikkaan sopivan kokonaisuuden”, WSP:n projektipäällikkö ja teollinen muotoilija Pia Salmi kertoo.

Kesän ja syksyn aikana testataan myös pyöräkaappien käytettävyyttä. Pyörätelineiden ja katosten ensimmäiset rakennuskohteet valmistuvat syksyllä Helsinkiin Puotilan metroasemalle ja Espooseen Koivuhovin asemalle.

WSP tunnetaan monialaisena suunnittelijana, jonka referensseinä on useita kestävään liikkumiseen tähtääviä hankkeita. Yhtenä tärkeänä osa-alueena suunnitteluprojekteissa on estetiikka ja muotoilu:

”Muotoilu on tullut vahvaksi osaksi yhdyskuntasuunnittelua. WSP Design Studion erityinen vahvuus on laaja-alainen näkemys, joka on syntynyt vuosien työskentelystä eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Onnistunut julkiseen ulkotilaan tehty muotoilu on suunniteltu kaikkia käyttäjiä ja sijoitusympäristöä ajatellen”, Salmi kuvailee.

WSP Design Studio on kokenut yhteistyökumppani projekteissa, jotka liittyvät kaupunkien ja alueiden identiteetin sekä kaupunkikuvan ke­hittämiseen, käytettävyyteen ja esteettömyyteen, julkisen ympäristön tuotteisiin, viestintään ja taiteeseen.

Designpääkaupunkivuoden 2012 tärkein tavoite on kaupunkilaisten arjen ja elinympäristön parantaminen sekä julkisten palvelujen ja yri­tysten toiminnan kehittäminen muotoilun avulla. WSP Design Studio on mukana edistämässä näitä tavoitteita usealla projektilla.

WSP Finland Oy, projektipäällikkö Pia Salmi, puh. 040 720 6571, pia.salmi@wspfinland.fi

WSP Finland on monialainen suunnitteluyritys. Tarjoamme kestäviä tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoilupalveluja yhdyskunta- ja rakennesuunnitteluun sekä korjausrakentamiseen. Olemme mukana vaativissa suunnitteluhankkeissa sekä Suomessa että kansainvälisesti. 330 asiantuntijaamme työskentelevät Helsingissä, Oulussa, Tampereella ja Jyväskylässä.

WSP tunnetaan merkittävistä palkinnoista ja kunniamaininnoista etenkin kestävän yhdyskunta-rakentamisen, silta- ja liikennesuunnittelun sekä muotoilun projekteissa. Tuoreita ja näkyvimpiä suunnittelukohteitamme pääkaupunkiseudulla ovat Auroran ja Crusellin sillat Helsingissä, Sipoon Sibbesborgin alueen suunnittelu, Kirkkonummi-Kivenlahti-moottoritie, Viikin matalaenergiatalo, Meilahden kolmiosairaala sekä useimmat metropolialueen raideliikennehankkeet.

Pääkaupunkiseudun ulkopuolella kädenjälkemme näkyy Metsähallituksen puurakenteisessa Pilke-talossa Rovaniemellä, Tampereen Niemenrannan alueella, Turun Myllysillassa, Olkiluodon ydinvoimalaitoksessa sekä lukuisissa tuulivoimahankkeissa. Kansainvälisiä referenssejä meillä on yli 30 maasta aina maantieteellisesti vaativista siltasuunnittelukohteista sellutehtaille ja voimalaitoksiin tehtyihin kattilansuunnitteluprojekteihin

WSP Finland kuuluu kansainväliseen WSP Groupiin, jossa työskentelee 9 000 asiantuntijaa 200 toimistossa kuudessa eri maanosassa ja 35 eri maassa. WSP Group on perustettu 1969 ja se on listattu Lontoon pörssiin.