WSP vastaa Vantaan Sortti-kierrätysaseman suunnittelun kokonaisuudesta

Vantaalle syksyllä 2014 avautuva Sortti-kierrätysasema on saanut rakennusluvan. Kestävään kehitykseen nojaavan hankkeen kokonaishallinnasta vastaa Suomen johtaviin rakennusalan suunnittelu- ja konsulttiyrityksiin lukeutuva WSP Finland Oy.

Vantaalle Ruskeasantaan tulevassa Sortti-asemassa hyödynnetään kierrätysmateriaaleja seinä- ja maarakenteissa, hulevesien hallintaa tehostetaan viherkatoilla ja energiankulutuksen minimointiin on pyritty muun muassa LED-valaistusratkaisuilla.

”Tekemämme hiilijalanjälkilaskelmat perustuvat suunniteltuihin rakennus-materiaalimääriin. Lisäksi olemme verranneet nyt kohteena olevan Sortti-aseman ja toisen jo käytössä olevan aseman energiankulutusta. Uuden Sortti-aseman laskennallinen ostoenergiankulutus on reilusti pienempi kuin nykyisen yksikön”, WSP:n arkkitehti ja projektivastaava Timo Metsälä kertoo.

WSP monialaisesti mukana hankkeessa

WSP vastaa uuden Sortti-aseman kokonaissuunnittelusta hyvin monialaisesti. Projektiin kuuluu muiden muassa pää- ja arkkitehtisuunnittelu (BIM), rakennesuunnittelu, maisema- ja valaistussuunnittelu, liikenne- ja hulevesisuunnittelu sekä hiilijalanjälkilaskenta.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY) ylläpitää Sortti-asemiksi nimettyjä jätteiden vastaanottoasemia eri puolilla pääkaupunkiseutua.

Kuluttajat voivat tuoda asemalle esimerkiksi metallia, käsiteltyä puuta, kodinkoneita, puutarhajätettä ja vaarallista jätettä. Sortti-asemilla jätteet lajitellaan jakeittain. Asemilta lajitellut jätejakeet toimitetaan jatkokäsittelyyn, jossa ne hyödynnetään joko uutena raaka-aineena tai energiana tai tarvittaessa hävitetään turvallisesti.

Arkkitehti, SAFA Timo Metsälä, WSP, puh. 050 329 5452,timo.metsala@wspgroup.fi

WSP Finland on monialainen suunnitteluyritys. Tarjoamme kestäviä tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoilupalveluja yhdyskunta- ja rakennesuunnitteluun sekä korjausrakentamiseen. Olemme mukana vaativissa suunnitteluhankkeissa sekä Suomessa että kansainvälisesti. 330 asiantuntijaamme työskentelevät Helsingissä, Oulussa, Tampereella ja Jyväskylässä.

WSP tunnetaan merkittävistä palkinnoista ja kunniamaininnoista etenkin kestävän yhdyskuntarakentamisen, silta- ja liikennesuunnittelun sekä muotoilun projekteissa. Tuoreita ja näkyvimpiä suunnittelukohteitamme ovat Auroran ja Crusellin sillat Helsingissä, Sipoon Sibbesborgin alueen suunnittelu, Kirkkonummi-Kivenlahti-moottoritie, Viikin matalaenergiatalo, Meilahden kolmiosairaala, Oulun Matkakeskus ja Kastellin monitoimitalo sekä useimmat metropolialueen raideliikennehankkeet. Suunnittelumme näkyy myös Metsähallituksen puurakenteisessa Pilke-talossa Rovaniemellä, Tampereen Niemenrannan alueella, Turun Myllysillassa, Olkiluodon ydinvoimalaitoksessa sekä lukuisissa tuulivoimahankkeissa.

Kansainvälisiä referenssejä meillä on yli 30 maasta aina maantieteellisesti vaativista siltasuunnittelukohteista sellutehtaille ja voimalaitoksiin tehtyihin kattilansuunnitteluprojekteihin.

WSP Finland kuuluu kansainväliseen WSP + GENIVAR -yhtiöön, jossa työskentelee 14 500 asiantuntijaa yli 300 toimistossa 35 maassa ja kaikissa maanosissa.