Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP: kierrätyksen esteitä tulee raivata

Vuoden 2012 lopulla perustettu Ympäristöteollisuus ja -palvelut (YTP) -toimialajärjestö järjestää paraikaa keskustelutilaisuuksia eri puolilla Suomea. Tilaisuuksien tavoitteena on nostaa esille YTP:n huoli ympäristöalan edunvalvonnan puutteesta, toimijoiden varsin heikosta ympäristötietoisuudesta sekä elinkeinoelämän kehnosta alan tuntemisesta.

Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP on järjestö, jonka jäsenet harjoittavat jätteiden materiaalinkäsittelyä ja kierrätystä teollisessa mittakaavassa. Järjestö muodostaa jo nyt vaikutusvaltaisen ryhmän, sillä sen jäsenten yhteenlaskettu kotimainen liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa.

”Suomessa syntyy päivittäin jätettä 280 000 tonnia, mikä tarkoittaa vuotta kohden noin 100 miljoonaa tonnia. Noin 70 % tästä jätteestä on kiviainesta, 25 % kierrätetään ja 10 % hyödynnetään energiaksi. Meidän tehtävänä on miettiä, miten saisimme lisättyä materiaalitehokkuutta ja luonnonvarojemme kestävää käyttöä”, YTP:n hallituksen puheenjohtaja ja Ekokemin toimitusjohtaja Timo Piekkari korostaa.

Piekkarin mukaan alalta on tähän asti puuttunut neutraali etujärjestö, joka tuntee kattavasti jätteen tehokkaimman käsittelyn ja teollisuuden hyötykäyttöön tarkoitetun kierrätyksen.

”Alallamme on ollut vaiheita, jolloin eri tahojen huomio on keskittynyt yhdyskuntajätteen kuljetukseen liittyvien asioiden hoitamiseen. Jätteenkäsittelyn tuomat mahdollisuudet materiaali- ja energiatehokkuuden parantamiseksi ovat jääneet päätöksenteossa vähemmälle huomiolle.”

Jätelain muutos vielä epäselvää päättäjille

YTP:n hallituksen puheenjohtaja Piekkari toteaa, että materiaalien kierrätyksen ja muun uusiokäytön esteitä tulee raivata. Uusiokäyttöä vaikeuttaa esimerkiksi tietämättömyys kierrätysmateriaalien tuomista mahdollisuuksista ja näiden ratkaisujen edullisuudesta. Oma haasteensa on uusiomateriaalien käyttöön liittyvien luvitusprosessien hitaus. Rakennusprojektit etenevät tiukissa aikatauluissa ja kierrätysmateriaalin käytön edellyttämä luvan hakeminen vie aivan liian kauan aikaa. Julkisissa hankinnoissa puolestaan kyselyaineistojen tulisi aina mahdollistaa uusiomateriaaleihin perustuvien vaihtoehtoisten ratkaisujen tarjoaminen.

”Näiden epäkohtien takia vaikutamme jatkossa yhä enenevässä määrin sekä lainsäädäntöön että asiakkaiden tietoisuuden lisäämiseen. Herätämme keskustelua elinkeinoelämän kannanottoihin liittyen ja tuemme alan arvostusta nostavaa tutkimusta”, kertoo Piekkari.

Viime viikolla alkaneet keskustelutilaisuudet jatkuvat tällä viikolla Turussa.

YTP:n hallituksen puheenjohtaja, Ekokemin toimitusjohtaja Timo Piekkari
puh. 050-600 40
timo.piekkari@ekokem.fi

YTP on Suomessa toimivien ympäristöalan yritysten perustama toimialajärjestö, joka ajaa luonnonvarojen kestävää hyödyntämistä ja toimialan arvostuksen nostamista. Se tekee yhteistyötä elinkeinoelämän, viranomaisten ja muiden sidosryhmien kanssa ympäristöliiketoiminnan toimintaedellytysten varmistamiseksi.

YTP:n jäseninä on kahdeksan ympäristöalan toimijaa, joiden kotimainen liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa. YTP:llä on neljä jaostoa: tuottajavastuu, turvallisuus, vastuullisuus ja lainsäädäntö. YTP on Yleisen Teollisuusliiton (YTL) jäsenliitto. Tätä kautta YTP on myös Elinkeinoelämän keskusliiton jäsen.

www.ytpliitto.fi