Alfa Lavalille lämmönvaihdin tilauksia miljoonien eurojen arvosta

Alfa Laval ‒ johtava lämmön, erotus- ja virtaustekniikan yritys ‒ on saanut useita lämmönvaihdintilauksia Aasiasta. Tilauksien yhteisarvo on noin 42 miljoonaa euroa, ja toimitukset tapahtuvat vuosien 2017‒2018 aikana.

Alfa Laval sai maaliskuussa kolme merkittävää lämmönvaihdintilausta. Kaksi kolmesta tilauksista suuntautuu Kiinaan, jonne yritys toimittaa petrokemiantehtaille Packinox-lämmönvaihtimia. Tilausten arvo on yhteensä noin 34 miljoonaa euroa. Packinox-lämmönvaihtimia käytetään klyseenin tuotantoprosessissa, missä vapautunutta energiaa saadaan otettua tehokkaammin talteen. Klyseeniä käytetään teollisuuskemikaalien ja muovituotteiden valmistuksessa.

Kolmas tilaus koskee hukkalämmön talteenottoa. Alfa Laval toimittaa noin 8,4 miljoonan euron arvoisen hukkalämmön talteenottojärjestelmän rakenteilla olevaan dieselvoimalaitokseen Aasiaan. Toimitus alkaa jo huhtikuussa 2017. Järjestelmän avulla hukkalämpö otetaan talteen ja käytetään uudelleen dieselmoottoreiden sähkötuotannossa.

Tiesitkö, että Alfa Laval vihki 1. maaliskuuta uuden testi- ja koulutuskeskuksen Tanskan Aalborgissa? Keskuksessa testataan kaasukäyttöisiä merialuksia.

Tiesitkö, että yksi Alfa Laval Packinox-lämmönvaihdin vie alle neljäsosan vähemmän tilaa kuin putkilämmönvaihtimiin perustuva ratkaisu? Samalla se voi korvata jopa neljä suurta putkilämmönvaihdinta.

Alfa Lavalilla on toimintaa eri puolilla maailmaa lähes 100 maassa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2016 noin 3,8 miljardia euroa ja henkilöstöä yhtiössä työskentelee noin 16 900. Alfa Lavalin osake noteerataan OMX:ssä pohjoismaiden suurten yritysten ryhmässä (OMX Nordic Large Cap).

www.alfalaval.com

Taru Nikulainen, viestintäkonsultti, Brunnen Communications Oy