Alfa Lavalille miljoonien eurojen arvosta tilauksia

Alfa Laval ‒ johtava lämmön, erotus- ja virtaustekniikan yritys ‒ on saanut lämmönsiirrintilauksia Lähi-itään ja Ranskaan. Tilausten yhteisarvo on noin 22 miljoonaa euroa, ja toimitukset tapahtuvat vuosien 2017-2018 aikana. Saadut kaupat vahvistavat Alfa Lavalin asemaa öljy- ja kaasuteollisuuden kumppanina.

Alfa Laval toimittaa maakaasutehtaalle Lähi-itään lämmönsiirtimiä, joita käytetään energian talteenotossa kaasunpuhdistusprosessin aikana. Energian talteenottoprosessi alentaa tehtaan energiankulutusta ja hiilidioksidipäästöjä. Tilauksen arvo on noin 15,8 miljoonaa euroa.

Lämmönsiirtimiä toimitetaan myös Ranskaan ydinvoimalaan. Ydinvoimalassa tällä hetkellä käytettävät lämmönsiirtimet päivitetään titaanisilla levyillä. Päivitys lisää jäähdytystehoa, minkä seurauksena voimalaitos pystyy vastamaan tehokkaammin ydinvoiman uusiin vaatimuksiin. Tämän tilauksen arvo on noin 5,8 miljoonaa euroa.

Alfa Laval PureBallast 3.1 painolastivesien käsittelyjärjestelmälle hyväksyntä

Yhdysvaltain rannikkovartiosto on myöntänyt Alfa Lavalin PureBallast 3.1 -järjestelmälle hyväksynnän. PureBallast on kemikaalivapaa ratkaisu tankkereiden ja muiden valtamerialusten painolastivesien käsittelyyn. Järjestelmän on hyväksynyt Yhdysvaltain rannikkovartioston lisäksi kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO ((International Maritime Organization). Alfa Lavalin PureBallast 3.1 -järjestelmä on saanut tyyppihyväksynnän kaikilla veden suolapitoisuusalueilla ympäri maailmaa, mukaan lukien makean veden alueet.

Hyväksyntää edelsi kahden ja puolen vuoden ajan kestäneet testaukset. Testit sisälsivät muun muassa Yhdysvaltain ympäristösuojeluviraston (Environmental Technology Verification) riippumattoman testimenettelyn Tanskassa.

PureBallast on kehitetty yhteistyössä Wallenius Waterin kanssa. Järjestelmä on ensimmäinen kemikaaliton ratkaisu painolastivesien käsittelyyn, jolle IMO myönsi sertifikaatin.

Tiesitkö, että painolastivesien kemikaalivapaa käsittely estää vieraslajien leviämisen aluksen käyttämille eri merialueille?

Ja että maakaasu on ainoa fossiilinen polttoaine, jonka osuus ei energiantuotannossa vähene?

Entä tiesitkö sitä, että lähes 80 prosenttia Ranskan sähkönkulutuksesta on peräisin ydinvoimasta?

Taru Nikulainen, viestintäkonsultti, Brunnen Communications Oy
puh. 050 325 7347, taru.nikulainen@brunnen.fi

Teija Lahti, tiedottaja, Alfa Laval Nordic Oy
puh. (09) 804 04 624, teija.lahti@alfalaval.com

Alfa Laval

Alfa Laval kuuluu maailman johtaviin yrityksiin lämpö-, erotus- ja virtaustekniikassa. Alfa Lavalin asiakkaiden prosesseja tehostavia laitteita, järjestelmiä ja palveluja käytetään tuotteiden lämmittämiseen, jäähdyttämiseen, erottamiseen ja kuljettamiseen.

Asiakkaat edustavat valmistavaa teollisuutta ja toimivat mm. elintarvikkeiden ja juomien, kemikaalien, lääkkeiden, tärkkelyksen, sokerin ja etanolin aloilla. Alfa Lavalin ratkaisuja käytetään myös mm. voimalaitoksissa sekä telakka- ja konepajateollisuudessa, kaivosteollisuudessa, lietteen ja jätevesien käsittelyssä, ilmastointiratkaisuissa sekä jäähdytysjärjestelmissä.

Alfa Laval Nordic on Alfa Lavalin tuotteita, järjestelmiä ja palveluita pohjoismaisilla markkinoilla myyvä yhtiö.

Alfa Lavalilla on toimintaa eri puolilla maailmaa lähes 100 maassa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2016 noin 3,8 miljardia euroa ja henkilöstöä yhtiössä työskentelee noin 16 900. Alfa Lavalin osake noteerataan OMX:ssä pohjoismaiden suurten yritysten ryhmässä (OMX Nordic Large Cap).

www.alfalaval.com

Pikafaktat