Alfa Lavalin dekantterilingoilla jäteöljystä uutta raaka-ainetta Kazakhstanissa

Alfa Laval ‒ johtava lämmön, erotus- ja virtaustekniikan yritys ‒ toimittaa dekantterilingot kazakhstanilaiselle yritykselle, joka keskittyy jäteöljyn erottamiseen vedestä erittäin pilaantuneessa järvessä Länsi-Kazakhstanissa.

Noin 8 kilometrin pituinen ja öljyvuoto-onnettomuuden saastuttama järvi on äärimmäinen esimerkki vesistön saastumisen aiheuttamista vaurioista: veteen koskevat linnut ja muut eläimet saavat saman tien öljykerroksen päälleen.

Alfa Lavalin toimittamien dekantterilinkojen avulla järven pinnalla kelluva jäteöljy voidaan erottaa järvivedestä. Sen jälkeen järvivedestä erotettu jäteöljy kiinteytetään uudelleen käytettäväksi öljykakuksi. Kiinteä öljy toimitetaan laatutesteihin ja sillä pystytään jatkossa korvaamaan paikallisen sementtitehtaan käyttämä kivihiili.

Taru Nikulainen, viestintäkonsultti, Brunnen Communications Oy
puh. 050 325 7347, taru.nikulainen@brunnen.fi

Teija Lahti, tiedottaja, Alfa Laval Nordic Oy
puh. (09) 804 04 624, teija.lahti@alfalaval.com

Alfa Laval

Alfa Laval kuuluu maailman johtaviin yrityksiin lämpö-, erotus- ja virtaustekniikassa. Alfa Lavalin asiakkaiden prosesseja tehostavia laitteita, järjestelmiä ja palveluja käytetään tuotteiden lämmittämiseen, jäähdyttämiseen, erottamiseen ja kuljettamiseen.

Asiakkaat edustavat valmistavaa teollisuutta ja toimivat mm. elintarvikkeiden ja juomien, kemikaalien, lääkkeiden, tärkkelyksen, sokerin ja etanolin aloilla. Alfa Lavalin ratkaisuja käytetään myös mm. voimalaitoksissa sekä telakka- ja konepajateollisuudessa, kaivosteollisuudessa, lietteen ja jätevesien käsittelyssä, ilmastointiratkaisuissa sekä jäähdytysjärjestelmissä.

Alfa Laval Nordic on Alfa Lavalin tuotteita, järjestelmiä ja palveluita pohjoismaisilla markkinoilla myyvä yhtiö.

Alfa Lavalilla on toimintaa eri puolilla maailmaa lähes 100 maassa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2016 noin 3,8 miljardia euroa ja henkilöstöä yhtiössä työskentelee noin 16 900. Alfa Lavalin osake noteerataan OMX:ssä pohjoismaiden suurten yritysten ryhmässä (OMX Nordic Large Cap).

www.alfalaval.com