Alfa Lavalin lämmönjakokeskusten liiketoiminta siirtyy NIBE Groupille Levylämmönvaihtimet ja lamellituotteet säilyvät Alfa Lavalilla

Alfa Laval on sopinut liiketoimintakaupasta, jonka mukaan se myy lämmönjakokeskusten yksikkönsä NIBE Groupille. Myytävä yksikkö on osa vuonna 2016 perustettua Alfa Lavalin Greenhouse-divisioonaa. Juotettujen-, tiivisteellisten ja fuusiotekniikalla valmistettujen levylämmönvaihtimien sekä ilmalämmönvaihtimien valmistus säilyy Ala Lavalilla.

”Olemassa olevat jälleenmyyjät sekä oma myyntiorganisaatiomme vastaavat jatkossakin Alfa Lavalilla pysyvien levylämmönvaihtimien sekä lamellituotteiden markkinoinnista ja myynnistä. Liiketoimintakauppa auttaa meitä keskittymään valittujen tuotteiden valmistukseen. Kauppa NIBEn kanssa selkiyttää näin myös Alfa Lavalin tuotetarjontaa”, toteaa Hannu Viikilä Alfa Lavalin ilmalämmönvaihtimien liiketoimintayksiköstä.

Alfa Lavalin lämmönjakokeskuksia koskeva liiketoimintakauppa saadaan vahvistettua arviolta nyt käynnissä olevalla toisella neljänneksellä. Sen liiketoiminta on kooltaan noin 29 miljoonaa euroa, ja henkilöstöä on noin 60 Ruotsissa, Suomessa, Ranskassa, Iso-Britanniassa, Slovakiassa, Tsekeissä ja Venäjällä. He jatkavat vanhoina työntekijöinä NIBEllä.

“NIBE Groupille siirtyvä lämmönjakokeskusten myynti kasvoi viime vuonna. Koimme kuitenkin, että uudella omistajalla on parhaat edellytykset kehittää tätä tuoteryhmää, sillä NIBE Groupille siirtyvä kokonaisuus täydentää hyvin heidän tuoteportfoliota. NIBEllä ja Alfa Lavalilla on pitkä asiakassuhde, joka jatkuu myös kaupan hyväksymisen jälkeen”, kertoo Teijo Aaltonen Nibelle siirtyvästä lämmönjakokeskusten liiketoimintayksiköstä.

Teijo Aaltonen, Liiketoiminnan kehityspäällikkö, Lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät
p. 0400 414 661, teijo.aaltonen@alfalaval.com

Hannu Viikilä, Myyntipäällikkö, Ilmalämmönvaihtimet
p. 0400 445 422, hannu.viikila@alfalaval.com

Alfa Lavalilla on toimintaa eri puolilla maailmaa lähes 100 maassa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2017 noin 3,6 miljardia euroa ja henkilöstöä yhtiössä työskentelee noin 16 400. Alfa Lavalin osake noteerataan OMX:ssä pohjoismaiden suurten yritysten ryhmässä (OMX Nordic Large Cap).