Alfa Lavalin tulvaeste suojelee Venetsian arvokasta laguunia

Monen suomalaisenkin matkailijan suosikkikohde Venetsia on kärsinyt viime vuosina aiempaa useammin pahoista tulvista. Ilmastonmuutos on samalla nostanut Venetsiaa uhkaavan tulvaveden korkeutta. Alfa Lavalin lämmönvaihtimet ovat avainasemassa tulvaesteessä, jota rakennetaan historiallisen kaupungin suojaksi.

Vuonna 1966 suurtulvassa vesi nousi kaksi metriä ja aiheutti suuret tuhot Venetsian mittaamattoman arvokkaille taideaarteille. Ilmastonmuutos, meriveden pinnan nousu ja vajoava kaupunki ovat viimeisen 40 vuoden aikana kiihdyttäneet tulvimista ja vaatineet asiantuntemusta toimivan suojeluratkaisun löytämiseksi.

Venetsian laguunin edustalle rakennettava MOSE-tulvaeste (Modulo Sperimentale Elettromeccanico) koostuu 78 portista, jotka avautuvat kolmesta eri korkeudella olevasta kohdasta. Tulvaeste erottaa laguunin Adrianmerestä. Esteen on tilannut Italian valtio ja se maksaa yli 5 miljardia euroa. MOSE valmistuu vuonna 2018.

”Normaalikelillä tulvaesteen portit ovat veden alla, mutta merenkäynnin muuttuessa este nostetaan pinnan yläpuolelle. Se tehdään pumppaamalla tulvaestetäyteen paineistettua, jäähdytettyä ilmaa Alfa Lavalin lämmönvaihtimilla. Näin tulvavesi ei pääse laguuniin.

Taru Nikulainen, viestintäkonsultti, Brunnen Communications Oy

puh. 050 325 7347, taru.nikulainen@brunnen.fi

Teija Lahti, tiedottaja, Alfa Laval Nordic Oy

puh. (09) 804 04 624, teija.lahti@alfalaval.com