Asiakirjojen asianmukainen tuhoaminen on yleinen tietoturvauhka vielä tilinpäätösajan jälkeenkin

Valtakunnallisia logistiikka- ja jätehuoltopalveluja tarjoava Paperinkeräys muistuttaa arkaluontoisten asiakirjojen asianmukaisesta tuhoamisesta. Varsinkin kiireisen tilinpäätösajan jälkeen on hyvä muistaa, että tulostetut ja luottamukselliset dokumentit eivät missään tilanteessa kuulu tavalliseen paperinkeräyssäiliöön, eikä niitä tule unohtaa lojumaan toimiston nurkkiin.

Toimitilaan sijoitettava lukittava tietoturvasäiliö takaa sen, että tuhottavat dokumentit ja arkistot eivät joudu vääriin käsiin.

”Tilinpäätösaikaan useissa organisaatioissa siivotaan samalla kaikki arkistot ja materiaalin tuhoamiseen käytetään sekä hidasta että työlästä silppuria. Huomattavasti helpompi tapa olisi tiputtaa kaikki materiaali lukolliseen säiliöön, jonka saavat auki vain ennalta määritellyt henkilöt”, kertoo Paperinkeräys Oy:n asiakkuuksien johtaja Karel Nieminen.

Nieminen muistuttaa viime vuosina esiintyneistä tapauksista, joissa henkilötietolain alaista materiaalia on joutunut sinne kuulumattomaan paikkaan. ”Ihminen on lopulta pahin tietoturvauhka. Kaikki luottamuksellisten dokumenttien kanssa työskentelevät eivät aina muista, että ne tulee tuhota aukottomasti ja dokumentoidusti”, Nieminen toteaa.

Paperin tuhoamisprosessi on täysin aukoton silloin, kun se voidaan dokumentoida seurannan avulla. Paperinkeräyksen kehittämä ja markkinoiden johtava Encore Tietoturvapalvelu hyödyntää luottamuksellisen aineiston seurannassa RFID-teknologiaa, jonka avulla tietoturvasäiliön noutoa ja materiaalin tuhoamista voidaan seurata vaihe vaiheelta. Asiakas saa lopulta raportin todistukseksi materiaalin tuhoamisesta.

Samalla kun toimistosta noudetaan paperit, voidaan hakea myös kovalevyt ja CD-ROM-levyt, joiden sisältämä tieto tulee aina asianmukaisesti ylikirjoittaa. Samoin tuotekehitysaineisto erilaisine prototyyppeineen kuuluu luotettavan tuhoamisen alle.

johtaja, asiakkuudet, Karel Nieminen, puh. 040 768 5594, karel.nieminen@paperinkerays.fi

Paperinkeräys Oy

Valtakunnallisena ja uudistumishaluisena logistiikkayrityksenä muutamme sinunkin jätteen raaka-aineeksi. Pahvi, paperi, puu, muovi, metalli, lasi sekä sähkö- ja elektroniikkaromu kulkevat kaikki kauttamme. Lopuksi erilaiset jakeet pääsevät hyötykäyttöön.

Olemme toisenlainen jätehuollon toimija. Me tavoittelemme aina jätehuollon tehostamista: suunnittelemme hyvin alkulajittelun ja tyhjennämme vain täysiä säiliöitä. Automme eivät käy turhaan kiinteistösi, yrityksesi tai teollisuuslaitoksesi pihalla – toisin kuin alalla yleensä, käytämme omien autojen sijaan kuljetuskumppaneita. Siksi meille on tärkeää, ettei turhia ajokilometrejä tule. Toimintamalli säästää näkyvästi jätehuoltosi kustannuksia.

Olemme myös Suomen johtava aineellisen tietoturvan osaaja: tuhoamme luottamukselliset asiakirjat, kovalevyt, ammattivaatteet ja markkinointimateriaalin. Otamme vastaan myös prototyyppejä, joiden aukottomasta tuhoamisesta vastaamme.

Kuormalavoissa olemme niin ikään alan kärkeä. Myy meille tarpeettomat, hyväkuntoiset lavasi. Kauttamme hoituu myös lavojen ostaminen ja vuokraus.

Johdamme aina tiedolla, ja siksi hallitsemme moninaiset ja muuttuvat materiaalivirrat. Meiltä saat ulkoistetun asiantuntemuksen kaikissa jätehuoltosi asioissa.

Liikevaihtomme vuonna 2014 oli 72,5 miljoonaa euroa ja henkilöstöä meillä työskentelee noin 250.

Karel Nieminen