Atea kokoaa yritykset keskustelemaan tietotekniikan yhteiskuntavastuusta

Uusi Atean johtama pohjoismainen yhteistyöelin antaa suosituksia tietotekniikka-alan yhteiskuntavastuun kehittämiseen.

Atea perustaa Atea Sustainability Focus -asiantuntijaryhmän, johon se on kutsunut edustajia pohjoismaisista yhteiskuntavastuun edelläkävijäyrityksistä ja -organisaatioista. Suomesta asiantuntijaryhmään kuuluu UPM. Ryhmän tavoitteena on antaa suosituksia ja ehdotuksia tietotekniikkayritysten yhteiskuntavastuun kehittämisestä Pohjoismaissa.

Atea Sustainability Focus (ASF) -ryhmä koostaa vuosittain raportin, joka luovutetaan aina Electronic Industry Citizenship Coalitionille (EICC) ja muille tietotekniikka-alan yhteistyöelimille. EICC on maailmanlaajuinen elektroniikkateollisuuden yhteenliittymä, joka edistää alan hankintaketjujen vastuullisuutta ja työoloja. EICC:llä on yli 110 elektroniikka-alalla toimivaa jäsentä, jotka työllistävät noin 6 miljoonaa henkilöä maailmanlaajuisesti. Atea liittyi EICC:n jäseneksi vuonna 2016.

Asiantuntijaryhmän raportissa annetaan suosituksia ja ehdotuksia yhteiskuntavastuullisista toimenpiteistä, joita tietotekniikka-alan toimijoilta voidaan kohtuudella odottaa. Ensimmäinen Atea Sustainability Focus -raportti annetaan EICC:lle tammikuussa 2018.

Ensimmäinen kansainvälinen Atea Sustainability Focus -konferenssi järjestetään 6.–7. heinäkuuta Ruotsin Almedalenissa. Puhujina on asiantuntijoita muun muassa Teslalta, Dell EMC:ltä, H&M:ltä, TCO Developmentilta, HPE:lta sekä EICC:ltä. Konferenssin tarkoituksena on vaihtaa kokemuksia, pohtia haasteita ja tavata johtavien teollisuusyritysten yhteiskuntavastaavia ympäri maailmaa. Konferenssin työpajoissa tuotetaan myös materiaalia ASF-raporttia varten.

”Tavoitteenamme on ulottaa kestävän kehityksen kysymykset koko tietotekniikan toimitusketjuun. Pohjois-Euroopan suurimpana IT-infrastruktuuritoimittajana Atealla on sekä resursseja että laajat kontaktit alan toimijoihin. Meillä on siten hyvät mahdollisuudet olla aloitteellinen ja edelläkävijä yhteiskuntavastuussa ja kestävässä kehityksessä”, sanoo Atean kehityspäällikkö Seppo Jalkanen.

Seppo Jalkanen, kehityspäällikkö, Atea Finland Oy, puh.  040 543 2554

Sarita Laras, HR- ja viestintäjohtaja, puh. 040 503 7040

Atea

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava it-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on 6800 työntekijää 89 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Asiantuntijamme neuvovat asiakkaitamme it-ympäristönsä kehittämisessä ja teemme yhteistyötä johtavien it-laite- ja ratkaisuvalmistajien kanssa. Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 3,4 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä. Suomessa atealaisia on noin 350.
www.atea.fi   www.atea.com

Atean kehityspäällikkö Seppo Jalkanen