Delta Motor Group Oy myy kiinteistöjään Sveafastigheterille

Delta Motor Group Oy (”Delta”) on allekirjoittanut 28.2.2011 sopimuksen, jolla yhtiö myy 16 eri puolilla Suomea sijaitsevaa kiinteistöään Sveafastigheter Fund III:n ja Mattila & Saxen Property Partners Oy:n yhteisyritykselle. Kohteiden yhteenlaskettu velaton kauppahinta on noin 42 miljoonaa euroa.

Kaupan kohteena olevat kiinteistöt sijaitsevat muun muassa Helsingissä, Turussa, Tampereella, Lahdessa, Jyväskylässä ja Kuopiossa. Myytyjen kiinteistöjen yhteenlaskettu pinta-ala on noin 53 000 m² ja niillä on suuruusluokaltaan saman verran käyttämätöntä rakennusoikeutta.

Kaikki kiinteistöt on vuokrattu takaisin Deltan käyttöön pitkillä vuokrasopimuksilla. Deltan toiminta kiinteistöissä käsittää uusien ja käytettyjen autojen myyntiä sekä autojen huoltopalveluita.

Sveafastigheter Fund III on opportunistinen kiinteistörahasto, joka keskittyy kiinteistösijoituksiin Pohjoismaissa ja Baltiassa, erityisesti Suomessa ja Ruotsissa. Rahastolla on sijoitussitoumuksia 317 miljoonan euron edestä. Mattila & Saxen Property Partners Oy on liikekiinteistöjen käyttäjien palvelemiseen erikoistunut suomalainen kiinteistösijoitusyhtiö, joka toimii Sveafastigheterin paikallisena kumppanina suomalaisiin liikekiinteistöihin sijoitettaessa.

”Kiinteistöjen ylläpito ja hallinnointi eivät ole Deltan ydinosaamista. Ammattimaisen kiinteistökehittäjän mukaantulo tuo merkittävästi lisäarvoa toimintaamme”, Deltan talousjohtaja Jari Onniselkä kommentoi kaupan taustoja.

”Delta on voimakkaassa kasvuvaiheessa oleva aktiivinen toimija. Paikalliseen kumppanuuteen perustuvan toimintamallimme avulla voimme tukea Deltan liiketoiminnan muutoksia nopeasti. Nyt aloittamamme yhteistyö Mattila & Saxenin kanssa antaa meille mahdollisuuden olla Suomeen tehtävissä liikekiinteistösijoituksissa aktiivinen, käyttäjiä palveleva kumppani”, toteaa Sveafastigheterin osakas ja CIO Patrick Gylling.

Mattila & Saxenin osakas Juha Mattila toteaa: ”Liikekiinteistöjemme käyttäjien tarpeet ovat toimintamme perusta. Tulemme toimimaan tiiviissä yhteistyössä Deltan operatiivisen johdon kanssa varmistaaksemme, että kiinteistöiltä saadaan täysi hyöty liiketoiminnalle.”

Deltan taloudellisena neuvonantajana kaupassa toimii Advium Corporate Finance Oy. Oikeudellisina neuvonantajina toimivat myyjälle Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy ja ostajalle Hannes Snellman Asianajotoimisto Oy.

Lisätietoja:

Talousjohtaja Jari Onniselkä, Delta Motor Group Oy, puh. 050 581 4261

Osakas ja CIO Patrick Gylling, Sveafastigheter, puh. 040 542 6397

Osakas Juha Mattila, Mattila & Saxen Property Partners Oy, puh. 040 560 5194

Delta Motor Group Oy toimii Kia-, Mitsubishi- ja Lada-autojen maahantuojana työllistäen yhteensä noin 60 työntekijää.  Delta toi Kian, yhden Euroopan nopeimmin kasvavista automerkeistä, Suomeen vuonna 2004. Konserniin kuuluu täyden palvelun autoliikeketju Delta Auto, joka myy ja huoltaa Kia-, Mitsubishi- ja Mazda-autoja paikkakuntakohtaisesti 28 toimipisteessään. Lisäksi Delta tarjoaa huoltopalveluja Fiat-, Alfa Romeo, Lancia- ja Lada-merkkisille autoille sekä useilla paikkakunnilla myös Chevrolet-, Opel- ja Saab-merkkisille autoille. Yhteensä noin 450 autoalan osaajaa työllistävä Delta Auto on myös maan suurimpia käytettyjen autojen myyjiä.

Sveafastigheter on johtava pohjoismainen pääomasijoittaja, joka keskittyy yksinomaan kiinteistösijoituksiin. Ensimmäinen opportunistinen kiinteistörahasto Sveafastigheter Sverige I tuotiin markkinoille vuonna 2003. Vuonna 2006 lanseerattiin toinen rahasto, Sveafastigheter Fund II. Sveafastigheter Fund III suljettiin helmikuussa 2011. Sveafastigheterilla on toimipisteet Tukholmassa, Helsingissä ja Malmössä.

Mattila & Saxen Property Partners on liikekiinteistöjen käyttäjien palvelemiseen erikoistunut suomalainen kiinteistösijoitusyhtiö. Sen avainasiakkaita ovat koti- ja ulkomaiset tilojen käyttäjät, joiden liikepaikkoihin liittyvät ratkaisut ovat yhtiön osakkaiden erityisosaamista. Yhtiö ostaa kiinteistöjä, joille se katsoo osaamisellaan voivansa luoda arvonnousua. Mattila & Saxenin aikomuksena on yhdessä Sveafastigheterin kanssa rakentaa huomattava liikekiinteistöportfolio tulevina vuosina.