Kehitystyö Kotkan Satamatalot Oy:n ja Haminan Satamakiinteistöt Oy:n välillä jatkuu

Kotkan Satamatalot ja Haminan Satamakiinteistöt ovat tehneet uuden kiinteistökaupan Haminan satamanosassa. Järjestely koskee Gerhardinväylä 6:ssa sijaitsevaa kiinteistöä, joihin kuuluu toimintakeskus, trukkihalli ja pihtihalli. Kiinteistö siirtyy kaupan myötä Haminan Satamakiinteistöt Oy:n tytäryhtiölle Kiinteistö Oy Haminan Cargo Keskukselle.

Sveafastigheterin viime vuonna perustama Haminan Satamakiinteistöt Oy osti jo toukokuussa kaksi kiinteistöä Kotkan Satamatalot Oy:ltä. Tämän kaupan myötä Haminan Satamakiinteistöt omistaa viisi kiinteistöä Haminan satamanosassa, joiden yhteenlaskettu pinta-ala on n. 41.000 m2.

- Olemme hankkineet merkittävän kiinteistökokonaisuuden Haminan satamassa. Toimintakeskuksen oston myötä omistamme kaksi erillistä kokonaisuutta, joita tulemme kehittämään. Yksi osa koostuu Halleista 4 ja 7 yhdistettynä toimintakeskukseen, ja toinen on HCT-5 siihen liittyvine maa-alueineen. Tarkoituksenamme on tehdä merkittäviä lisäpanostuksia ostettuihin kiinteistöihin ja uudistaa ne vastaamaan logistiikkatoimijoiden nykyisiä tarpeita. Jatkamme yhteistyötämme John Nurminen Realty Oy:n kanssa myös näiden kiinteistöjen osalta, sanoo Robert Landtman, Sveafastigheterin sijoitusjohtaja.

- John Nurminen Realty Oy, joka vastaa kiinteistöjen tulevasta toiminnallisesta kehityksestä, on tehnyt HaminaKotka Satama Oy:n ja Kotkan Satamatalot Oy:n kanssa jo pitkään hedelmällistä yhteistyötä. Haminan Satamakiinteistöt Oy:n mukanaolo taustavoimineen luo tervetullutta lisäarvoa Kaakkois-Suomen logistiikkakehitykseen, sanoo Jan Gran, Kotkan Satamatalot Oy:n toimitusjohtaja.

Ystävällisin terveisin,

Kotkan Satamatalot Oy, toimitusjohtaja Jan Gran, matkapuhelin 040 356 5074

Haminan Satamakiinteistöt Oy/Sveafastigheter, sijoitusjohtaja Robert Landtman, matkapuhelin 050 374 6069

John Nurminen Realty Oy, toimitusjohtaja Tapani Raunio, matkapuhelin 050 555 5591

Sveafastigheter on johtava pohjoismainen pääomasijoittaja, joka keskittyy yksinomaan kiinteistösijoituksiin. Ensimmäinen opportunistinen kiinteistörahasto Sveafastigheter Sverige I tuotiin markkinoille vuonna 2003. Vuonna 2006 lanseerattiin toinen rahasto, Sveafastigheter Fund II. Sveafastigheter Fund III suljettiin helmikuussa 2011 sen saavutettua 317 miljoonaa euroa omaa pääomaa.

Sveafastigheterilla on toimipisteet Tukholmassa, Helsingissä ja Malmössä.