Sveafastigheter ja Mattila & Saxen Property Partners muodostavat n. 50 miljoonan euron liiketilasalkun

Sveafastigheterin kolmas rahasto, Sveafastigheter Fund III, muodostaa yhdessä Mattila & Saxen Property Partnersin kanssa liiketilasalkun Suomessa ostamalla kymmenen ns. big box kohdetta n. 50 miljoonalla eurolla.

Sveafastigheter Fund III (”Sveafastigheter”) on yhdessä Mattila & Saxen Property Partnersin (”Mattila & Saxen”) kanssa ostanut touko- ja kesäkuun aikana kymmenen liiketilakiinteistöä, joiden yhteenlaskettu pinta-ala on n. 55 000 m2. Kiinteistöt ostettiin eri omistajilta viidessä eri transaktiossa. Kohteet sijaitsevat erinomaisilla liiketilapaikoilla kahdeksassa eri kaupungissa; Heinolassa, Hämeenlinnassa, Joensuussa, Paraisilla, Porvoossa, Rovaniemellä, Vaasassa ja Vantaalla.

- Yhdessä kumppanimme Mattila & Saxenin kanssa olemme onnistuneet kokoamaan hyvin hajautetun liiketilasalkun, jossa on vakaa kassavirta. Tämän kaltaisten kohteiden rahoittaminen yksittäisinä hankintoina on vallitsevassa markkinaympäristössä haastavaa, mutta kokoamalla hajautetun salkun ja toteuttamalla kaupat lyhyen ajan sisällä olemme onnistuneet varmistamaan hyvät rahoitusehdot Nordealta. Analysoimme jatkuvasti uusia kohteita, sillä tavoitteemme on kasvattaa salkkua entisestään, toteaa Jonas Ahlblad, Sveafastigheterin sijoitusjohtaja.

- Tämä on erittäin mielenkiintoinen salkku kiinteistöjä äärimmäisen hyvillä sijainneilla. Kiinteistöjen käyttäjinä on hyvin hajautettu joukko liikeketjuja keskimäärin pitkillä vuokrasopimuksilla. Aktiivisella manageerauksella ja investoimalla kiinteistöihin uskomme pystyvämme parantamaan kiinteistöjen hyviä ominaisuuksia edelleen ja tekemään niistä entistäkin houkuttelevampia liikepaikkoja vuokralaisten asiakkaita ajatellen, sanoo Teemu Saxén, Mattila & Saxen Property Partnersin osakas.

Sveafastigheter on johtava pohjoismainen pääomasijoittaja, joka keskittyy yksinomaan kiinteistösijoituksiin. Ensimmäinen opportunistinen kiinteistörahasto Sveafastigheter Sverige I tuotiin markkinoille vuonna 2003. Vuonna 2006 lanseerattiin toinen rahasto, Sveafastigheter Fund II. Sveafastigheter Fund III suljettiin helmikuussa 2011 sen saavutettua 317 miljoonaa euroa omaa pääomaa.

Sveafastigheterilla on toimipisteet Tukholmassa, Helsingissä ja Malmössä.

Mattila & Saxen Property Partners

Mattila & Saxen on liikekiinteistöjen käyttäjien palvelemiseen erikoistunut suomalainen kiinteistösijoitusyhtiö. Sen avainasiakkaita ovat koti- ja ulkomaiset tilojen käyttäjät, joiden liikepaikkoihin liittyvät ratkaisut ovat yhtiön osakkaiden erityisosaamista. Yhtiö ostaa kiinteistöjä, joille se katsoo osaamisellaan voivansa luoda arvonnousua. Mattila & Saxenin aikomuksena on yhdessä Sveafastigheterin kanssa rakentaa huomattava liikekiinteistöportfolio tulevina vuosina.

Lisätiedot:

Jonas Ahlblad, Sveafastigheterin sijoitusjohtaja, puh. +358 50 563 7667, jonas.ahlblad@sveafastigheter.fi

Teemu Saxén, Mattila & Saxen Property Partnersin osakas, puh. +358 40 865 4540, teemu.saxen@mspp.fi