Sveafastigheter ostaa liikekiinteistön Birstasta, Sundsvallista

Sveafastigheterin kolmas rahasto, Sveafastigheter Fund III AB (”Sveafastigheter”), ostaa NCC Property Developmentilta liikekiinteistön Sundsvallin läheltä Birstasta 66 miljoonalla Ruotsin kruunulla. Kauppa tehdään yhteistyössä P&E Fastighetspartnerin kanssa ja se on tarkoitus toteuttaa lokakuussa.

Kiinteistön yhteenlaskettu pinta-ala on 4 850 neliötä ja vuokralaisia ovat XXL Sport & Vildmark ja sänkyjä valmistava Kungsängen.

Kiinteistön sijainti on erinomainen. Alueella käy noin kuusi miljoonaa vierailijaa vuosittain ja siitä on tullut eteläisen Norrlannin ilmeinen shoppailukohde.

– Olemme erittäin tyytyväisiä tähän kauppaan. Olemme panostaneet hyvillä liikepaikoilla oleviin kauppakohteisiin ja kyseinen kiinteistö sopii erinomaisesti jo omistamiemme kohteiden rinnalle. Se myös antaa meille synergiaetua ajatellen sijoituksiamme Erikslundissa, Västeråsissa ja Kalmarissa, sanoo Johanna Skogestig.

Kilpatrick Townsend, PwC ja Sweco toimivat Sveafastigheterin neuvonantajina ja Catella myyjän neuvontajana kaupassa. Saksalainen pankki Helaba rahoitti kaupan.

Lisätietoja:

Johanna Skogestig, Sveafastigheterin Ruotsin toimintojen johtaja, puh. +46 8 545 075 17, johanna.skogestig@sveafastigheter.se

Per Högdin, kiinteistökehitys/Partner P&E Fastighetspartner, puh. +46 70 208 90 11

Per.hogdin@poefastighetspartner.se

Sveafastigheter on johtava pohjoismainen kiinteistörahastomanageri. Yhtiö perustettiin vuonna 2003 ja se omistaa tällä hetkellä kiinteistöjä Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa ja Virossa yhteensä 1,1 miljardin euron edestä. Sen viimeisimmällä rahastolla, Sveafastigheter Fund III:lla, on oman pääoman sitoumuksia 317 miljoonaa euroa.

Sveafastigheterin pääkonttori on Tukholmassa ja sillä on toimistot Helsingissä ja Malmössä.

P&E Fastighetspartner

P&E Fastighetspartner AB on yksi Sveafastigheterin paikallisista yhteistyökumppaneista. Yritys on perustettu 1992 ja se hallinnoi Ruotsissa kiinteistöjä yhteensä 800 000 neliön edestä.

P&E Fastighetspartner AB:llä on toimistot Kalmarissa, Tukholmassa ja Eskilstunassa.

Helaba

Helaba on erikoistunut kiinteistökauppojen rahoittamiseen. Saksassa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa kaupallisiin kiinteistöihin keskittyneellä pankilla on ollut vuodesta 2006 liiketoimintaa Pohjois-Euroopassa, jossa se on pääasiassa Ruotsissa ja Suomessa tarjonnut rahoitusta sekä paikallisille että kansainvälisille sijoittajille toimisto-, liiketila- ja logistiikkakiinteistöjen ostoihin.

Helaballa on toimipisteet Saksassa Frankfurtissa ja Erfurtissa, ja maailmanlaajuisesti kaikissa tärkeissä kaupallisissa keskuksissa.

Avainsanat: