Sveafastigheter ostaa toimistosalkun Suomesta 60 miljoonalla eurolla

Sveafastigheterin kolmas rahasto, Sveafastigheter Fund III, ostaa yhdessä HGR:n kanssa yhdeksän keskisuurissa kaupungeissa sijaitsevaa kiinteistöä.

Sveafastigheter Fund III (”Sveafastigheter”) on ostanut yhdessä HGR Property Partnersin (”HGR”) kanssa yhdeksän kiinteistöä sisältävän salkun Niam Nordic Investment Fund III:lta ja Whitehall Street Real Estate Fundsilta. Kiinteistöt sijaitsevat yhteensä seitsemässä keskisuuressa kaupungissa, jokaisessa niistä keskeisellä paikalla torin laidalla. Noin 60 miljoonan euron suuruisen kaupan rahoittaa Nordea.

Porissa, Lahdessa, Hämeenlinnassa, Mikkelissä, Kouvolassa, Keravalla ja Kuopiossa sijaitsevien kiinteistöjen pinta-ala on noin 59 000 m2. Useimmissa kiinteistöissä on yksi tai kaksi päävuokralaista, joidenkin kiinteistöjen vuokralaiskanta sen sijaan koostuu useista pienemmistä vuokralaisista.

- Kaikkien kiinteistöjen sijainti on todella hyvä, kaikissa kaupungeissa aivan torin laidalla. Salkku omaa vakaan kassavirran sisältäen samalla loistavat kehitysmahdollisuudet. Uskon, että voimme luoda lisäarvoa salkulle investoimalla kiinteistöihin ja käymällä aktiivista keskustelua vuokralaisten kanssa. Tämäntyyppiset kiinteistöt ovat paikallisten yhteistyökumppaneidemme erityisosaamista, toteaa Patrick Gylling, Sveafastigheterin osakas.

- Kiinteistöjen äärimmäisen hyvä sijainti tekee salkusta erittäin mielenkiintoisen. Näkemyksemme mukaan pystymme aktiivisella manageerauksella parantamaan kiinteistöjen hyviä ominaisuuksia edelleen ja tekemään niistä entistäkin houkuttelevampia vuokralaisia ajatellen, sanoo Kari Helin HGR Property Partnersilta.

Myyjän taloudellisena neuvonantajana toimi Leimdörfer ja juridisena neuvontajana Asianajotoimisto Krogerus. Hannes Snellman toimi ostajan juridisena neuvonantajana.

Sveafastigheter on johtava pohjoismainen pääomasijoittaja, joka keskittyy yksinomaan kiinteistösijoituksiin. Ensimmäinen opportunistinen kiinteistörahasto Sveafastigheter Sverige I tuotiin markkinoille vuonna 2003. Vuonna 2006 lanseerattiin toinen rahasto, Sveafastigheter Fund II. Sveafastigheter Fund III suljettiin helmikuussa 2011 sen saavutettua 317 miljoonaa euroa omaa pääomaa.

Sveafastigheterilla on toimipisteet Tukholmassa, Helsingissä ja Malmössä.

HGR Property Partners

HGR Property Partners on kiinteistösijoitusyhtiö, joka sijoittaa suomalaisiin kiinteistösijoituskohteisiin ja kehityshankkeisiin. Vuonna 2005 perustettu yhtiö on tehnyt kiinteistökauppoja noin 350 miljoonan euron kokonaisarvosta Suomessa.

Lisätiedot:

Patrick Gylling, Sveafastigheterin osakas ja CIO, puh. +358 40 542 6397, patrick.gylling@sveafastigheter.fi

Kari Helin, HGR Property Partnersin osakas ja hallituksen puheenjohtaja, puh. +358 40 579 0570, kari.helin@hgrpropertypartners.fi