Sveafastigheter ostavat kiinteistöjä 74 miljoonalla eurolla

Sveafastigheter tekee kolmannen sijoituksensa kahden kuukauden aikana Suomessa – yhtiö ostaa 116 liikekiinteistöä useilta eri paikkakunnilta

Kiinteistörahasto Sveafastigheter Fund II ja HGR Property Partners Oy:n omistama sijoitusyhtiö ovat solmineet sopimuksen 116 liikekiinteistön hankkimisesta eri puolilta Suomea. Kohteiden yhteenlaskettu pinta-ala on noin 108.000 neliömetriä. Kauppahinta on n. 74 miljoonaa euroa. Kiinteistöt siirtyvät ostajien omistukseen 3.7.2006. Myyjänä on Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma. Portfolion suurin vuokralainen on päivittäistavaraketju Suomen Spar Oy, joka on SOK:n tytäryhtiö. HGR Property Partners, joka myös toimii vähemmistösijoittajana kaupassa, vastaa kiinteistösalkun varainhoidosta ja kohteiden vuokrauksesta nykyisille ja uusille käyttäjille. Sveafastigheter on rahastonsa Sveafastigheter Fund II:n, kautta ostanut tänä vuonna suomalaisia liiketilakiinteistöjä yhteenlasketulta vuokrattavalta pinta-alaltaan noin 137 000 neliömetriä. Kaikki hankinnat on tehty yhdessä HGR Property Partnersin kanssa. HGR Property Partners on kiinteistösijoitusyhtiö, joka toimii lähinnä ulkomaisten sijoittajien paikallisena partnerina kiinteistösijoituksissa, tekemällä yhteissijoituksia näiden toimijoiden kanssa. Yhtiö toimii samalla periaatteella myös muiden suomalaisten sijoittajien kanssa ja voi tehdä myös sijoituksia yksin ilman partneria. HGR on tämän vuoden aikana investoinut hankkeisiin, joiden yhteisarvo on n. 125 M euroa. HGR myös johtaa näiden sijoitusten hallinnointia. Hankinta on Sveafastigheter Fund II:n viides hankinta. Rahaston perustamisen jälkeen huhtikuussa on kiinteistöjä ostettu Ruotsissa ja Suomessa yhteensä noin 160 M euron edestä. Vuoden 2003:n jälkeen on Sveafastigheter tehnyt kiinteistökauppoja yhteensä noin 700 M euron edestä molempien rahastonsa, Sevafastigheter Sverige I:n ja Sveafastigheter Fund II:n nimeen. – Suomi on hyvin kiinnostava markkina-alue meille, mikä viime aikojen kiinteistöhankinnat selkeästi osoittavat. Lyhyessä ajassa olemme tehneet monta kauppa ja tälläkin hetkellä analysoimme uusia hankkeita sekä Ruotsissa että Suomessa. Tarkoituksenamme on tulevaisuudessa tehdä kauppoja myös Baltiassa ja mahdollisesti Puolassa. Tämän takia tutkimme kiinnostavia kohteita myös näillä markkinoilla, sanoo Sveafastigheterin toimitusjohtaja Simon de Château. Sveafastigheter lyhyesti Sveafastigheter on pelkästään kiinteistösijoituksia tekevä private equity-yhtiö. Vuonna 2003 yhtiö laski liikkeelle ensimmäisen rahastonsa, Sveafastigheter Sverige I. Huhtikuussa 2006 Sveafastigheter laski liikkeelle toisen rahastonsa, Sveafastigheter Fund II. Sveafastigheter Fund II on institutionaalisille sijoittajille suunnattu kiinteistörahasto, jonka sijoitussitoumukset mahdollistavat yhteensä noin 1,1 miljardin euron sijoitusten tekemisen. Rahasto keskittyy lähinnä Ruotsissa, Suomessa ja muissa Itämeren maissa sijaitseviin kiinteistösijoituksiin, joissa on hyvä tuotto. Sijoituspäätökset eivät ole riippuvaisia sijainnista tai kiinteistötyypistä. Sveafastigheter omistaa rahastojensa kautta kiinteistöjä arvoltaan yhteensä 700 M euroa ja joiden vuokrattava pinta-ala on yhteensä 860 000 neliömetriä. ________________________________________ Lisätietoja antavat: Simon de Château, toimitusjohtaja Sveafastigheter, puhelin +46-8-545 075 01 tai +46-708-48 51 52, simon.de.chateau@sveafastigheter.se Patrick Gylling, toimitusjohtaja HGR Property Partners, puhelin (09) 6969 3402 Lisätietoja Sveafastigheterista: www.sveafastigheter.se. Lisätietoja HGR Property Partnersista: www.hgrpropertypartners.fi.