Sveafastigheterin perustama Haminan Satamakiinteistöt sijoittaa Haminan Satamaan

Sveafastigheter on perustanut Haminan Satamakiinteistöt kehittääkseen logistiikkakiinteistöjä Haminan satamassa. Osana tätä kehitysprojektia Haminan Satamakiinteistöt ostaa merkittävän logistiikkakokonaisuuden Haminan satamassa kahdella eri kiinteistökaupalla.

Sveafastigheter Fund III:n (”Sveafastigheter”) kokonaan omistama Haminan Satamakiinteistöt Oy osti Hamina Cargo Terminal B.V.:ltä sataman keskeisellä paikalla olevan HCT 5 -nimisen varasto- ja logistiikkakokonaisuuden. Rakennus on vastikään täysin nykyaikaistettu vastaamaan logistiikkatoimijoiden tarpeita.

Lisäksi Haminan Satamakiinteistöt on ostanut Kotkan Satamatalot Oy:ltä viereisen kiinteistön. Tavoitteena on kehittää myös tälle tontille moderni logistiikkakokonaisuus.

- Sveafastigheter on pitkään etsinyt sopivia logistiikkakiinteistöjä Suomessa. Uskomme, että Haminan satamassa tapahtuvat myönteiset muutokset tulevat tuomaan lisää liikennettä satamaan. Mielestämme nyt on oikea aika sijoittaa myös satamassa olevien kiinteistöjen kehittämiseen, joka myös auttaa satamaa palvelemaan kasvavia tavaravirtoja entistä paremmin, sanoo Patrick Gylling, Sveafastigheterin osakas.

- Näemme Haminassa erinomaista potentiaalia ja haluamme olla mukana kehittämässä satamaa. Nämä kaksi ostamaamme kohdetta ovat hyvä perusta toiminnallemme Haminassa, ja tulemme jatkossa kehittämään myös mahdollisia uusia kohteita yhteistyössä John Nurminen Realty Oy:n kanssa, jolla on vahva osaaminen logistiikkatilojen kehittämisessä, jatkaa Patrick Gylling.

Sveafastigheter on johtava pohjoismainen pääomasijoittaja, joka keskittyy yksinomaan kiinteistösijoituksiin. Ensimmäinen kiinteistörahasto Sveafastigheter Sverige I tuotiin markkinoille vuonna 2003. Vuonna 2006 lanseerattiin toinen rahasto, Sveafastigheter Fund II. Viime vuonna perustettu rahasto Sveafastigheter Fund III on kerännyt lokakuuhun 2010 mennessä 120 miljoonan euron edestä sijoitussitoumuksia ja tehnyt tähän mennessä kolme sijoitusta.

Sveafastigheterilla on toimipisteet Tukholmassa, Helsingissä ja Malmössä.

Lisätietoja Sveafastigheterista: www.sveafastigheter.fi

Lisätiedot:

Patrick Gylling, toimitusjohtaja, Haminan Satamakiinteistöt ja Sveafastigheterin osakas ja CIO

puh. +358 40 542 63 97, patrick.gylling@sveafastigheter.fi