Arbejdscomputere står på vid gab med uopdateret software

Den seneste tid har budt på et utal af zero-day angreb og succesfulde udnyttelser af uopdaterede  software-versioner, men kun hver tiende computer på virksomhederne har opdateret til de nyeste versioner af software, viser tal fra F-Secure. Resten udgør en overhængende sikkerhedsrisiko.

København, d. 18. april 2013 – 87 pct. af alle virksomhedscomputere mangler den nødvendige softwareopdatering og udgør dermed en stor trussel for virksomhedernes sikkerhed. Det viser tal fra F-Secure, der er indsamlet fra mere end 200.000 arbejdsstationer i primært Europa. Blandt de mest udbredte mangler er opdateringer af Java, Microsoft, Adobe Flash, Firefox og Open Office.

Ifølge Michael Dahl, Vice President, Corporate & Direct Consumer Channel, F-Secure Nordeuropa, er tallene overraskende:

”70-80 pct. af de top 10 malware-angreb, vi sporer i vores laboratorier, er rettet imod sårbarheder i software*. Selv om medierne det seneste år har skrevet om adskillige sikkerhedsbrud via software, der ikke er opdateret, og de store producenter bliver ved med at udsende opdateringer, viser tallene, at mange mennesker ikke forstår, at det er afgørende for både computeren og virksomhedens sikkerhed at holde software up-to-date", fortæller Michael Dahl.

Angreb på virksomheder gennem uopdateret software er en af mest forekomne angreb lige nu. Eksempelvis blev der gennem fem år stjålet følsomme oplysninger fra offentlige myndigheder, forskningsorganisationer og private virksomheder i det, der kaldes ’ Red October’-angrebet, før det blev afsløret i januar. Angrebet udnyttede sårbarheder i Microsoft Word, Excel og Java og kunne have været undgået, hvis softwaren var opdateret.

F-Secures undersøgelse viser, at 49 pct. af computere og bærbare PC’er hos virksomhederne mangler 1-4 nødvendige softwareopdateringer, 25 pct. mangler 4-9 opdateringer, og hele 13 pct. mangler 10 eller flere opdateringer.

"De 13 pct. af computerne, der mangler 10 eller flere opdateringer, er i en frygtelig forfatning, hvad angår datasikkerhed. Der ligger en stor opgave for de it-ansvarlige på virksomhederne i at få opdateret software. Der er ofte mange grunde til, at medarbejdere ikke lige får opdateret deres programmer på arbejdscomputeren, så det er værd at overveje en sikkerhedsløsning, der selv sørger for at holde programmerne up-to-date, f.eks. F-Secures Software Updater, der er en proaktiv funktion i F-Secures Protection Service for Business, som selv opdaterer softwaren", siger Michael Dahl

Software Updater: Enkel, proaktiv og smart
At holde hele organisationens software opdateret kan være en overvældende opgave, hvilket også er grunden til, at det ofte forsømmes. F-Secures Software Updater gør opgaven simpel ved at sikre, at virksomhedens operativsystemer og tredjepartsapplikationer altid er up-to-date. Den scanner proaktivt computeren for manglende sikkerhedsopdateringer og viser straks resultaterne, og dem, der ønsker lidt mere kontrol, kan vælge en manuel indstilling.

Software Updater adskiller sig fra anden software ved at være en del af en omfattende antivirusløsning. Protection Service for Business inkluderer F-Secures anerkendte DeepGuard teknologi, som beskytter arbejdsstationer imod zero-day angreb, der udnytter sårbarheder, som endnu ikke er blevet opdateret af softwareudbyderen.

* http://worldmap3.f-secure.com/

Læs mere om Software Updater: http://www.f-secure.com/software-updater

For mere information, kontakt venligst:

Michael Dahl
VP, Corporate & Direct Consumer Channel, F-Secure Nordeuropa
michael.dahl@f-secure.com

+ 45 2629 8847

F-Secure – beskytter det uerstattelige
Mens du bruger tid på det, der giver mening for dig, så beskytter vi dig, når du er online, uanset om du bruger en computer eller smartphone. Vi tager også backup af dine filer og gør det muligt for dig at dele dine filer med andre. Vores services er tilgængelige gennem flere end 200 operatører overalt i verden og værdsættes i millioner af hjem og virksomheder. F-Secure blev grundlagt i 1988 og er børsnoteret på NASDAQ OMX Helsinki Ltd. www.f-secure.com

Avainsanat: