Belgialainen monialayhtiö Recticel avaa tänään odotetun PIR-lämmöneristetehtaan Mäntsälään

Hyvä maantieteellinen sijainti, turvallisuus, energiatehokas ekosysteemi ja osaava työvoima ratkaisivat 7. toukokuuta avajaisiaan viettävän eristetehtaan sijoittumisen Suomeen. Merkittävä – noin 26 miljoonan euron – investointi tuo työpaikkoja ja hyvinvointia Mäntsälän seudulle. Nyt tapahtuva laajentuminen Pohjoismaiden markkinoille on osa Recticel-yhtiön kasvustrategiaa. Business Finlandin Invest in Finland -yksikkö ja Mäntsälän Kehitys Oy auttoivat investoinnin päätymisessä Suomeen.

Recticel Insulation valmistaa polyuretaani(PIR)-eristyslevyjä, joilla on rakennusteollisuudessa kasvava tarve eristysmääräysten tiukentuessa. Muuttuvat säädökset lisäävät rakennusten rakenteellisia vaatimuksia, joihin tehtaassa valmistettavat lämmöneristelevyt osaltaan vastaavat. PIR-eristeen lämpöteho on esimerkiksi noin 30 prosenttia suurempi kuin mineraalivillalla. Tehtaassa valmistettavat eristeet sopivat sekä urakoitsijoille että ’tee se itse’ -rakentajille.

Tehdas työllistää 34 työntekijää.

Suomesta avautuu kiinnostava markkina

Laajentuminen Pohjoismaiden markkinoille tukee yhtiön kasvustrategiaa. Recticel pyrkii aktiiviseksi paikalliseksi toimijaksi eristemarkkinoilla Pohjoismaissa, Baltiassa sekä Pietarin alueella.

• Suomella on hyvä maantieteellinen sijainti, josta käsin voimme harjoittaa liiketoimintaa laajemmalla alueella ja kiinnostavilla kasvumarkkinoilla. Suomi tarjoaa helpon pääsyn Ruotsiin, Norjaan, Tanskaan sekä Baltian maihin ja myös Pietarin alueelle. Suomen eristemarkkinat ovat houkuttelevat ja työvoima on osaavaa, luettelee Recticel Insulation divisioonan johtaja Ralf Becker investointipäätökseen johtaneita syitä.
  • Polyuretaanilevyt eivät ole vielä kovin laajasti käytössä Suomessa; rakennukset eristetään täällä yleisimmin muun muassa vuorivillalla ja paisutetulla polystyreenimuovilla eli EPS:llä, hän jatkaa.

Helvi Väisänen Business Finlandin Invest in Finland -yksiköstä tiivistää vielä, että sijoittumispäätökseen vaikutti se, että eristemarkkina kokonaisuudessaan kasvaa ja Suomi tarjoaa vakaan ja turvallisen toimintaympäristön tälle tuotannolliselle investoinnille.

• Monet suomalaiset yritykset ovat vuosien mittaan siirtäneet tuotantonsa pois Suomesta. Siksikin Recticelin tehdasinvestointi Mäntsälään on rohkaiseva ja hyvin tervetullut miljoonien investointi. Mäntsälän Yrityskehitys on tehnyt esimerkillistä työtä alueen markkinoinnissa kansainvälisille yrityksille sekä palvelujen osalta sijoittumisvaiheessa, Väisänen pohtii.

Business Finland esitteli yritykselle sijoittautumiskohteita

Invest in Finland kartoitti Recticelille tehtaan mahdollisia sijoittautumiskohteita, joiden yhtenä kriteerinä oli noin sadan kilometrin säde Helsingistä. Business Finland selvitti yritykselle muun muassa tehtaan rakentamiseen tarvittavat lupamenettelyt.

• Rooliimme kuuluu tällaisessa hankkeessa tarvittavien lupamenettelyprosessien ja mahdollisten tukien ja työvoimakustannusten selvittäminen sekä yrityksen verkottaminen eri rakennusyhtiöihin, konsultteihin ja julkisiin toimijoihin. Tällaiset investointipäätökset eivät synny hetkessä. Tässä tapauksessa prosessi kesti parisen vuotta ensikontaktistamme nyt tehtaan avajaisiin, Väisänen kuvaa Invest in Finlandin roolia projektissa.

Tehtaan avajaisissa valtiovallan tervehdyksen pitää eduskunnan puhemies ja hallitusneuvottelujen vetäjä Antti Rinne, paikalla on myös Recticelin Groupin CEO Oliver Chapelle. Lisäksi puheenvuoron älykkäästä rakentamisesta pitää Arnaud Duvielguerbigny, joka on Euroopan Polyuretaaniliiton (PU) pääsihteeri. Avajaisissa puhuu myös Euroopan komission Antti Peltomäki, joka vastaa tieto- ja viestintätekniikan kansainvälisen yhteistyön edistämisestä.

Tietoa Recticel Insulationista

Recticel Insulation on lämpöeristevalmistaja, jolla on seitsemän tuotantolaitosta eri puolilla Eurooppaa. Recticel on sitoutunut kehittämään uusia ja tehokkaita eristeratkaisuja. Recticel Insulation on osa Recticel Groupia, joka on polyuretaaniliuosten markkinajohtaja Euroopassa. Huonekalu-, autoteollisuus- ja rakennusteollisuudessa toimiva konserni työllistää noin 7 600 henkilöä 27:ssä maassa eri puolilla maailmaa.

Kuva: Tehtaan kuva

Sami Kivistö, Recticel Insulation
Kaupallinen Johtaja, Pohjoismaat
kivisto.sami@recticel.com  +358407521457

Helvi Väisänen, Senior Advisor, Business Finland
helvi.vaisanen@businessfinland.fi

Maria Arruda, viestintäpäällikkö
maria.arruda@businessfinland.fi

Invest in Finland auttaa ulkomaisia yrityksiä löytämään liiketoimintamahdollisuuksia Suomesta, tuottaa tietoa Suomesta investointikohteena sekä kehittää ja koordinoi kansallista investointien edistämistyötä verkottuen aktiivisesti alueellisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. Lisäksi Invest in Finland kerää ja ylläpitää tietoa ulkomaalaisomisteisista yrityksistä Suomessa. Invest in Finland on osa Business Finlandia.

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta sekä kansainvälistymis-, investointi- ja matkailunedistämispalveluita. Business Finland työllistää 600 asiantuntijaa 40 toimipisteessä ympäri maailmaa ja 16 aluetoimistossa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi