• Business Finland/

Business Finland tavoittelee uutta miljardiluokan liiketoimintaa terveys- ja hyvinvointialalle – Smart Life Finland -ohjelma käynnistyy

Digitalisaatio murtaa vanhoja toimintatapoja terveydenhoidossa ja tuo uusia liiketoimintamahdollisuuksia suomalaisyrityksille. Tähän saumaan iskee Business Finland uudella Smart Life Finland -ohjelmalla.  Nelivuotisen ohjelman tavoitteena on kaksinkertaistaa terveys ja hyvinvointialan pk-yritysten vienti, uudistaa alan liiketoimintaa ja luoda Suomeen vähintään neljä uutta miljardiluokan liiketoimintaekosysteemiä eli kasvumoottoria.

Smart Life Finland edistää terveys- ja hyvinvointikentän digitaalista murrosta ja auttaa yrityksiä, tutkimusorganisaatioita ja julkisia toimijoita luomaan uudenlaisia terveyden ja hyvinvoinnin palveluja ihmisten arkeen. Ohjelma tarjoaa kohdennettuja vienninedistämispalveluja sekä rahoitusta tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan yhteensä 80–100 miljoonan euron arvosta.

Hoitoa ja hoivaa missä ja milloin vain

Ohjelman synnyn taustalla on terveyden- ja hyvinvoinnin alueella tapahtuvat muutokset. Yksilön oma vastuu ja kiinnostus omaan terveyteen ja hyvinvointiin on kasvanut. Ihmiset haluavat yhä enemmän käyttää yksilöllisiä ja älykkäitä terveyden ja hyvinvoinnin palveluita, jotka eivät ole aikaan tai paikkaan sidottuja. Toisaalta väestörakenteen muutos aiheuttaa lisääntyneen hoivan tarpeen globaalisti, kun työssäkäyvien osuus vähenee. Kustannuksia leikkaavia ratkaisuja on välttämätöntä kehittää.

Uudet digitalisaatiota hyödyntävät ratkaisut mahdollistavat uuden liiketoiminnan syntymisen, uudet markkinat ja kilpailuedun globaalissa markkinassa.

”Smart Life Finland -ohjelma edistää digitaalisten ratkaisujen hyödyntämistä ja laaja-alaista eri toimialoja edustavien organisaatioiden tavoitteellista yhteistyötä.  Tilaisuus tähän on nyt otollinen. Terveyden ja hyvinvoinnin toimikentässä on käynnissä merkittävä muutos, jossa digitaaliset ratkaisut mahdollistavat paikasta ja ajasta riippumattomat palvelut”, sanoo johtaja Minna Hendolin Business Finlandista.

Suotuisa toimintaympäristö ohjelman agendalla

Tutkimus- ja kehitystyössä on tärkeää, että tuotteita ja palveluja pystytään testaamaan ja pilotoimaan aidoissa käyttöympäristöissä.  Tähän tarpeeseen kiinnitti huomiota myös Business Finlandin johtokunta, kun Smart Life Finland -ohjelman tavoitteita määriteltiin. Myös kenttää kuunneltiin tarkasti ohjelmaa valmisteltaessa.

”Tarve on ilmeinen. Ohjelman yhdeksi tehtäväksi asetettiinkin suomalaisten pilotointi- ja kokeiluympäristöjen kehittäminen siten, että yritykset saavat tarvitsemiaan referenssejä.  Ohjelmalla myös vaikutetaan säätelytoimintaan alan kilpailukykyisen toimintaympäristön kehittymiseksi, sanoo Business Finlandin terveysalueen Advisory Boardin jäsen sekä Healthtech Finlandin hallituksen puheenjohtaja Veli Mäkelä Planmeca Oy:stä.

Smart Life Finland -ohjelma lanseerataan 5.3.2019 Health Tuesday -tapahtumassa.

Hanna Rantala, ohjelmien johtaja, terveys ja hyvinvointi
hanna.rantala(at)businessfinland.fi

Minna Hendolin, johtaja, terveys ja hyvinvointi
minna.hendolin(at)businessfinland.fi

Pia Mörk, viestintäpäällikkö
pia.mork(at)businessfinland.fi

Tilaa terveys ja hyvinvointialan uutiskirje: https://www.businessfinland.fi/uutiskirje

Smart Life Finland -ohjelman lisäksi Business Finlandilla on käynnissä Yksilöllistetty terveys -ohjelma, jonka tavoitteena on luoda uutta kansainvälistä liiketoimintaa ja innovaatioita yksilöllistetyn terveyden alustoille sekä houkutella ulkomaisia sijoituksia Suomeen.

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta sekä kansainvälistymis-, investointi- ja matkailunedistämispalveluita. Business Finland työllistää 600 asiantuntijaa 40 toimipisteessä ympäri maailmaa ja 20 aluetoimistossa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi